0 515 visningar

7 svar

Svampfärgning

Lena

2 nov 2001 kl. 10:50

Hej!
Vet någon hur man får blå färg av fjällig taggsvamp. Jag får bara grå.

0

Michael Krikorev

2 nov 2001 kl. 13:52

Använd den fjälliga taggsvampen som växer med tall, och prova att höja PH på vattenbadet till ca 8 med hjälp av ammoniak.

0

Lena

3 nov 2001 kl. 13:35

Tack för svaret.
Hur kan man mäta PH-värdet så noggrant?
Vet du om värdet kan bli för högt.

0

Michael Krikorev

3 nov 2001 kl. 14:52

Jag är ingen van svampfärgare själv, så jag vet inte om PH kan bli för högt.
Kika gärna in på Hjördis Lundmarks hemsida:
http://hem.passagen.se/hjordis/

Hon är ordförande i svampfärgarsällskapet och kan säkert svara på frågor om svampfärgning.

0

Mattias Andersson

3 nov 2001 kl. 21:03

Garnet kan bli skört vid för högt pH. Prova med 10 ml av 25% ammoniak per liter vatten, detta recept brukar användas till tickor. Lär dig mer om svampfärgning, ny kurs på Umeå universitet där Hjördis och jag kommar att vara lärare:
http://www.bmg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/index.htm

0

Gunilla Haglöf

7 nov 2001 kl. 00:29

Hej själv! Är det inte så att det är viktigt att den fjälliga taggsvampen är riktigt gammal och ful. Jag har hört att om man hittar fina exemplar kan man lägga dem ute ett tag så de blir lite “äckliga” då blir det blått. Vad säger du Mattias?

0

Mattias Andersson

10 nov 2001 kl. 20:48

Möjligen är gamla exemplar som legat ute mer “oxiderade” vilket teoretiskt kan ge en blåare färg, men det viktiga verkar vara att man använt formen som växer under tall, samt har ett basiskt pH-värde.

0

Marina Jansson

18 nov 2001 kl. 20:40

Hej Lena
I helgen var jag i Umeå och hade förmånen att träffa både Hjördis L och Hans Marklund. Samma fenomen som du beskrev togs upp under föreläsningen om färgsvamp jag var på och Hjördis sa att det var just tallvarianten av fjällig taggsvamp man använde och att granvarianten gav beige färg. Ammoniak nämndes inte, men Mattias verkar ha koll på det. Hon sa inget om åldern på svampen så det har nog en sekundär betydelse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone