Hej,
Jag plockade en svamp som är lik både Karljohan och Finluden stensopp. Men det finns några inslag som skiljer sig på flera punkter från dem. T ex foten är inte så uppsvälld, och delen mot hattköttet är gult/grönt. Ska det vara så? Är det en karljohan?
Jag blir mycket tacksam om ni kan svara!
Hälsningar; Jenny.
Foten hos stensoppar behöver inte vara uppsvälld, den kan vara helt rak. Om det är rören du menar när du skriver “delen mot hattköttet” så är de vita som unga och blir gula till gulgröna med åldern. Titta efter det ljusa ådernätet på foten, det är ett kännetecken för alla stensoppar (se t ex bild nr. 2 på http://svampguiden.com/art/visa/boletus_reticulatus ). Det syns inte alltid så tydligt hos karljohan, men tittar du riktigt noga högst uppe på foten närmast rören så borde de synas.
Hej Michael:
Tack för din medelande. Enligt din beskrivning är svampen som jag plockade liksom Karljohan. Eftersom det finns ett ljust ådernät som syns tydligt upptill på foten, ca 1 cm lång.
Jag har en fråga till: Hur stor blir karljohan, när den är gammal?
Jag har sett några sådana svampar på olika storlek från 3 cm till 20 cm ( deras hatt har redan spruckit upp), men deras rör är alltid gulgröna, jag menar att jag inte har sett unga karljohan som har vit rör.
Den Sista frågan: Är den gamla karljohan ätliga?
Tack för hjälpan! Och trevlig helg!
Hälsningar, jenny
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.