0 674 visningar

11 svar

TUNGMETALLER?

Bo Reyer

6 aug 2005 kl. 18:58

Hur mycket tar svamparna upp? Min fråga gäller främst ängs-champinjoner som växer ca 50 m från en hårt trafikerad riksväg. Dessa poppar upp på 1-2 dygn efter kraftigt regn på sensommaren. Hinner de verkligen på denna korta tillväxttid ta upp så mycket tungmetaller? Jag tänker närmast på bly och kadmium.

1

klas jaederfeldt

6 aug 2005 kl. 19:05

hur det är med ängschamp. vet jag inte , men de gulnande arterna innehåller kadmium och livsmedelsverket säger att man inte skall äta dem, jag tror mera på en tysk undersökning som visar att kadmiumet går så att säga “rakt igenom” och hammnar i toastolen, så de champinjonerna äter jag med glädje

0

Olle

6 aug 2005 kl. 19:15

Jag har samma problem med jättefina stolta fjällskivlingar som växer nära en inte så hårt traffikerad väg brevid mitt kontor i Stockholm.

Vet ej så mycket om hur svampar tar upp tungmeteller, men om den växer fort så borde den ta upp näring och också tungmetaller fort.

0

klas jaederfeldt

6 aug 2005 kl. 20:22

stolt fjällskivling står ju länge, men en snöbollschampinjon blir ju larvangripen illa kvickt, å sen vill man ju ändå inte ta den

0

Olle

6 aug 2005 kl. 21:36

Ursäkta otydligheten.
Jag menade Championen som Bo nämnde växer fort.

0

magnus

7 aug 2005 kl. 09:09

Har inget att göra med växttiden. I tester på konserverade champinjoner från 1800 talet så var det samma mängd kadmium i dessa.

0

klas jaederfeldt

7 aug 2005 kl. 10:33

vet inte om stoltisen tar upp kadmium, vad jag menade var att det bly som via avgaser landar på svampen (kanske slut med det nu , me blyfritt och så) har så kort tid på sig, innan svampen är otjänlig, dessutom så är det bara att skölja av svampen

0

Benny L

7 aug 2005 kl. 22:50

Vet du möjligtvis lite mer om vilken tysk undersökning (författare etc.)som kommit fram till detta?

0

klas jaederfeldt

7 aug 2005 kl. 23:09

jag har läst om undersökningen i ett gammalt nr av den danska tidskriften Svampe, där fanns det en översättning från tyskan (sammandrag)
jag har letat men kan inte finna den, det är några nr att läsa igenom, men om/när jag hittar den så skall jag medela det

0

klas jaederfeldt

7 aug 2005 kl. 23:48

detta var jobbigt, i tidskriften svampe nr 11 1985 sid 9 och 23 finns sammandraget, Det blev publ. Zeitschrift für lebensmittel-untersuchung und forschung 178: 445-449
Snellmann, B., E.Rohmer , K.-H.Schnaller & Weltle
Danska översättningen är gjord av Hjördis Hall Andersen

Fy fan för att skriva tyska

0

Benny L

8 aug 2005 kl. 00:04

Jag tackar och bugar för ditt idoga undersökande.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone