0 313 visningar

10 svar

sillkremla

klas jaederfeldt

12 jul 2007 kl. 23:28

till mina kräftor åt jag idag ekens sillkremla som jag först låtit bada i lite kräftspad för att förhöja smaken

0

Gunilla L

12 jul 2007 kl. 23:40

Hej

Grattis till det tidiga fyndet av sillkremla, men varför skriver du inte in dina fynd i rapporter. Det gäller även tungticka.

Mvh

0

klas jaederfeldt

13 jul 2007 kl. 00:00

är lite lat skulle jag tro, det skulle bli så långa listor

0

Lena M

14 jul 2007 kl. 18:15

Men du Klas, ska du inte föregå med gott exempel ?

Tänk om vi alla tänkte så, vad blev de då av svampguiden. Ingen visste var och när de olika arterna visade sig i landet. ( om de behagade visa sig.) Jag konstaterade i em. att det fortfarande är mycket torrt, trots alla regnskurar som kommit sista tiden men det är långt till den riktiga svampsäsongen.

0

gunilla å lena

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 18:27

ni har så rätt så, kanske jag bättrar mej

0

gunilla å lena

Lena M

14 jul 2007 kl. 18:35

Ja, du kan ju börja med att tala om för mig om de här är en sillkremla.
Hittade den igårkväll i hästhagen och den luktar verkligen sill / skaldjur.
Svampen är torr vilket kanske förklarar färgen, likaså var karljohan och skivligen med röda foten maskätna och torra.

0

gunilla å lena

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 18:41

det kan det nog varit eller så är det en dålig svamp.

om du hittar en kremla som smakar milt,bryter av en bit fot, om foten har benmärgsstruktur, mjuk i mitten och en hårdare, så petar du med ditt renaste finger i hålet, svampen skall då svara med att bli brun, sedan skall den efter att du gullat och klämt den lite låta dej känna silllukten.

och du har hittat en sillkremla,
det finns många arter och olika hattfärger

0

Lena M

14 jul 2007 kl. 18:42

Ursäka, de blev helt fel bilder.

0

gunilla å lena

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 18:42

hårdare kant skulle det vara

0

gunilla å lena

Lena M

14 jul 2007 kl. 19:16

Klas, jag sparar ditt inlägg, drar ut på skrivaren och testar om jag blir klokare på släktet
” russula “.

Ja, jag har faktiskt lärt mig flera latinska ord, minst tolv. :)
och nästa höst är det flera.

0

gunilla å lena

Bo E

17 jul 2007 kl. 16:42

Sillkremlan jag hittade igår hade oxå ganska uppsprucken hatt, rödtoner i foten och tydlig silldoft.

Nu var det bara en, men har man tur och hittar fler kan det bli fina tillbehör till marina matyrätter.
Det gäller även mandelriskan som börjar komma nu!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone