0 510 visningar

9 svar

två trattformade svampar

Lena M

13 jul 2007 kl. 07:54

men vad heter de ?

Den första växte i gräs i en lång rad och den andra minns jag inte var jag fann, men den hade en sån speciell kant, liksom langaterad ( som langettsöm ) och skivorna var som vågor eller hur jag skall uttryka det.

0

Hans v E

13 jul 2007 kl. 09:05

Ja, säg det. Kan det vara förvuxna rosenmusseroner?

0

Irene A

13 jul 2007 kl. 09:10

Fina bilder!

Nu hann jag se att Hans hann före..!
Instämmer med att de första ser ut att vara rosentrattskivlingar, Calocybe carnea (ganska förvuxna).

De andra är lite svårare. Flera trattskivlingar kan få en sån där veckad kant, men i det här fallet vågar jag mig på en gissning att det är den ovanliga vecktrattskivlingen, Clitocybe costata. Den växer i barrskog på kalkrik mark. Den kännetecknas bl.a. av de fina “stråvecken” längs hattkanten när man tittar närmare på den, och att unga exemplar är ljust filtade i mitten. Inte helt kal med en liten knopp som sommartrattskivlingen, eller med pyttesmå bruna fjäll som småfjällig trattskivling. Den sistnämnda brukar även ha en brunare färgton, men är förmodligen den art man oftast förväxlar med vecktrattskivlingen.

Jämför dina svampar med den här bilden där den typiska karaktären syns tydligt, nästan överdrivet:
http://www.fungiworld.com/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=2692&Autor=Detlef%20Emgenbroich&name=Clitocybe%26nbsp%3Bcostata&bildnum=4

0

Lena M

13 jul 2007 kl. 09:24

Jag kan inte avgöra om det är samma, men jag har en något bättre bild på undersidan där jag tyckte att skivorna var så speciella, liksom vågformade.

0

Irene A

13 jul 2007 kl. 09:42

Utseendet på skivorna tror jag inte är något typiskt för arten, snarare ett resultat av att den har stannat upp ett tag under tillväxten och varit nära att torka ihop..

0

Lena M

13 jul 2007 kl. 09:53

Då ber jag att få tacka för hjälpen, men det skall väl vara rosentrattskivling på ettan, inte musseron som Hans skrev i brådskan ?

0

Irene A

13 jul 2007 kl. 09:55

Förlåt, det var jag som skrev fel, den heter rosenmusseron! Calocybe carnea alltså.

0

Hans v E

13 jul 2007 kl. 09:56

Nej det var allt Irene som skrev fel i brådskan. Rosenmusseron ska det vara.

0

Hans v E

13 jul 2007 kl. 09:58

Titta, där han hon före med 16 sekunder!

0

Lena M

13 jul 2007 kl. 10:00

Okey !

Tänk vad knepigt det är, jag vill ju ha musseronerna till knubbiga svampar med rejäl fot. Det är som Eva skrev tidigare , ju mer man lär sig ju svåre blir det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone