men vad heter de ?
Den första växte i gräs i en lång rad och den andra minns jag inte var jag fann, men den hade en sån speciell kant, liksom langaterad ( som langettsöm ) och skivorna var som vågor eller hur jag skall uttryka det.
Fina bilder!
Nu hann jag se att Hans hann före..!
Instämmer med att de första ser ut att vara rosentrattskivlingar, Calocybe carnea (ganska förvuxna).
De andra är lite svårare. Flera trattskivlingar kan få en sån där veckad kant, men i det här fallet vågar jag mig på en gissning att det är den ovanliga vecktrattskivlingen, Clitocybe costata. Den växer i barrskog på kalkrik mark. Den kännetecknas bl.a. av de fina “stråvecken” längs hattkanten när man tittar närmare på den, och att unga exemplar är ljust filtade i mitten. Inte helt kal med en liten knopp som sommartrattskivlingen, eller med pyttesmå bruna fjäll som småfjällig trattskivling. Den sistnämnda brukar även ha en brunare färgton, men är förmodligen den art man oftast förväxlar med vecktrattskivlingen.
Jämför dina svampar med den här bilden där den typiska karaktären syns tydligt, nästan överdrivet:
http://www.fungiworld.com/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=2692&Autor=Detlef%20Emgenbroich&name=Clitocybe%26nbsp%3Bcostata&bildnum=4
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.