0 524 visningar

9 svar

Sopp

Lena M

13 jul 2007 kl. 19:13

som har gul fot med brunt ådernät, hatten brun, matt och porlagret vitt liksom köttet, vad kan de vara.? Gul strävsopp, men den ska väl inte växa här ?

Och en annan vaxing tror jag.
Hatten är mörkare gul med svart topp och foten är också mörk mot basen, kan de vara en toppvaxing ?

0

Irene A

13 jul 2007 kl. 20:12

Soppen är en typisk gallsopp. Kolla porlagret igen om det inte börjar bli lite rosa.

På andra bilden kan det vara spetsvaxingar. Den arten brukar kunna gråna en aning. Däremot blir den inte så kolsvart till slut som de olika varianterna av toppvaxing, och jag tycker inte att de liknar någon av dem.

0

Eva G

13 jul 2007 kl. 20:17

TYCKER DET SER UT SOM EN GALLSOPP
SMAKA LITE GALLSOPPPEN ÄR BITTER

0

Lena M

13 jul 2007 kl. 21:01

Jasså är det så den ser ut, gallsoppen, den var ju fin iallafall.
Det fanns vaxingar som var rejält svarta på hatten, tar en ny ibild under morgondagen.

En svamp till som jag inte blir klok på. Hatten är intorkad och maskäten, foten har mycket rött på sig, är det någon slags kremla ? ( funnen i hästhagen )

0

Kremla

Irene A

13 jul 2007 kl. 22:47

Ja, en kremla är det, och den har den typiska sillkremlerosa färgen på foten, så jag misstänker att det är en sillkremla helt enkelt. Kolla om foten har en mjuk märg i mitten. Lukten borde också ha blivit tydlig när svampen är i det skicket.

0

Kremla

Elisabeth B utanför Umeå

13 jul 2007 kl. 22:50

Gallsoppen är helt klar men kan det vara en sillkremla, är tveksam

0

Kremla

Lena M

14 jul 2007 kl. 07:13

Jag får kolla upp lukt och stuktur i em.
Den var ju så ilsket röd, har alla sillkremlor rosa / röda toner på foten ?

Elisabeth, vad tror du att det kan vara ?

0

Kremla

Irene A

14 jul 2007 kl. 14:30

Nej, sillkremlorna är inte alltid röda på foten - och det finns en massa andra arter som är det. Men sillkremlans fot har ofta en speciell rosa färg, och blir dessutom gulbrunt fläckig när man har tummat på den.

Kremlor blir bara svårare att förstå sig på ju mer man lär sig om dem… De kan ha nästan vilka färger som helst på hatten, t.ex.

0

Irene

Lena M

14 jul 2007 kl. 17:49

Tagit ett ny bild på vaxingen, tror du fortfarande att det är en spetsvaxing ?
Isåfall måste det vara ett gammalt ex. men det fanns gul/oranga bredvid.

Iallafall blev min golfspelande granne intresserad av att han hade hade rosenfingersvampen på sin gräsmatta och lovade att inte köra över dem. Och så undrar han om han inte också kunde få vara med på bild !!!

0

Inte spetsvaxing

Irene A

14 jul 2007 kl. 18:09

Nej, om den blir så svart måste det vara någon variant av toppvaxing, Hygrocybe conica.

Hoppas att din golfspelande granne är stolt över att ha en raritet i gräsmattan. Han kanske blir riktigt svampbiten på köpet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone