0 365 visningar

73 svar

gula

klas jaederfeldt

13 jul 2007 kl. 23:27

hitils har jag bara sett en som rapporterat gula kantareller, BRAVO ni lär er

0

BaWa

13 jul 2007 kl. 23:30

Var det Bosse Nylén du tänkte på då? Hörde att han kallade dem gula på TV-inslaget på DN….

0

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 09:31

hade jag ingen aning om ,för jävligt

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 09:35

Jag räknade, de nio första rapporterna av kantarell i år var rätt!

0

Irene A

14 jul 2007 kl. 09:50

Hans, hur vet du att rapporterna var rätt om du inte har sett svamparna? Det kanske var blek kantarell som hittades?

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 09:57

Blek kantarell är ju en kantarell, eller hur?

0

BaWa

14 jul 2007 kl. 10:05

Men det kanske inte ens var kantarell de hittade eller har du kontrollerat det Hans? På vilket sätt var den tionde fel?

0

Irene A

14 jul 2007 kl. 10:06

Visst, men blek kantarell HETER ju blek kantarell och ingenting annat.

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 10:36

Irene, det är väl OK att rapportera att man hittat kantarell oavsett vilken art det är. Kantarell är ett släktesnamn OCH ett artnamn.
Till BaWa: Nej det kanske var kåldolmar! Jag har inte kontrollerat det. På vilket sätt det var fel förstår du väl (jag vill inte ens skriva ordet).

0

kyllan

14 jul 2007 kl. 10:40

jag förstår ingenting av denna rad av inlägg, vad gäller det+nyfiken gul

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 10:47

Kyllan, det gäller att kalla arten kantarell vad den heter.

0

Irene A

14 jul 2007 kl. 10:51

Ja minsann, det gäller att akta sig för att använda något adjektiv för att beskriva en kantarell (liten, torr eller g*l..).

0

BaWa

14 jul 2007 kl. 10:52

Precis. Som att en Volvo ska kallas Volvo, inte en röd Volvo för det heter den inte.

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 10:58

Vackert BaWa!
(Såg du den Klas!)

0

BaWa

14 jul 2007 kl. 11:06

Tyvärr uppstår det problem ibland när man ska tydliggöra vilken bil det är för andra eftersom det finns så många likadana Volvo så därför brukar jag alltid lägga till färgen när jag berättar om vilken bil han eller hon har.

Det hade naturligtvis varit bäst att kunna ange den vetenskapliga och exakta identiteten, dvs chassienumret, men av någon anledning brukar folk ha mycket svårare med att lära sig dem samt att de oftast har svårt att hitta det när de bara får en hastig glimt av bilen. Färgen brukar de dock ganska lätt hinna med att se.

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 11:23

Och?

0

BaWa

14 jul 2007 kl. 11:26

Det är inte så lätt att förklara för dem som inte vill förstå.

0

Totte Gbg

14 jul 2007 kl. 11:59

Heja Klas! Tack för uppmuntran:)

0

kyllan

14 jul 2007 kl. 12:49

men finns det då inte brun och svart kantarell? de där på hösten?

0

Hans v E

14 jul 2007 kl. 14:46

Nej, men det finns grå kantarell och svartnande kantarell. Hurså?

0

blå-gula

Bo Reyer

14 jul 2007 kl. 14:57

När jag plockar med mig kantareller hem vid blåbärsplockning har de alltid stora blåa fläckar. Är detta fläckkantarell? När jag var liten och målade med vattenfärg blev det alltid grönt när man blandade blå och gul färg. Så är inte fallet med kantarellerna. Finns det någon som har en vettig förklaring? Jag tror att det är något elektroniskt.

0

blå-gula

Hanzzon

14 jul 2007 kl. 15:08

Byt kamremmen!
:)
Mvh

0

blå-gula

Hans v E

14 jul 2007 kl. 16:36

Du skojar väl. Nej, det är inte fläckkantarell. Fläckkantarell tillhör ett annat släkte - Cantharellula. Den får lila fläckar på sina vita skivor med åldern.
Blåbärsfläckarna på kantarell blandar sig inte med kantarellen. Därför blir inte fläckarna gröna.

0

Lena M

14 jul 2007 kl. 17:57

Ja vi lär oss efter ni nästan skrämt vettet ur oss / mig. :)

0

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 18:19

Förlåt, jag kunde bara inte låta bli ;)

Har du sett herr Kantarell
bort i enebacken?
Han kom dit i förrgår kväll
med sin hatt på nacken.

Den är gul och den är grann,
passar just en sån man.
Passar åt herr Kantarell
bort i enebacken.

Har du sett fru Kantarell
i den gula kjolen?
Hon är rund och glad och snäll,
skiner rätt som solen.

Jämt hon har ett rysligt fläng,
tidigt uppe, sent i säng.
Alltid glad, fru Kantarell
i den gula kjolen.

Alla barnen Kantarell
hundra visst och mera,
krupit upp ur gräsets fäll
och bli ständigt flera.

Alla knubbiga och små
med sina gula koltar på
komma barnen Kantarell,
hundra visst och flera.

0

cicki

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 18:45

fin visa, jag har aldrig nekat till att kantareller är gula, det är namnet *** kantarell som jag inte gillar

0

cicki

Lena M

14 jul 2007 kl. 18:53

Jag tror att det bara har gått prestige i namnfrågan. Låt de som vill säga vad de vill, själv vågar jag inte uttala namnet på färgen som ingår i den svenska flaggan här på svampguiden.

Cicci, gullig dikt!

0

Birgitta D

14 jul 2007 kl. 19:02

Den var bra cicki.

Och LENA varför vågar du inte säga blå?

0

cicki

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 19:17

Äsch, ville bara “neutralisera” diskussionen. Visst sjutton ska kantarell få vara kantarell. Gul, vit, blå, lila, tratt, grå, blek osv. MEN visst finns det olika sorter. Som kanske kan ta på sig olika kostymer. Jag har all respekt för ert kunnande men ärligt talat hoppar jag inte högt i trädgården för att jag har hittat mogna vinbär. Dom kan ju vara röda, vita eller svarta. OBS! Skrivet med mycket humor!

0

cicki

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 20:31

jag gissar att dina vinbär är olika arter

0

Morgan

14 jul 2007 kl. 20:45

Ursäkta men…..
Spelar väl inte så stor roll om man kallar kantareller för gul kantarell? Om nu någon råkar säga/skriva GUL innan så behöver det väl knappast leda till pekpinnar och osämja?
Jag heter Morgan, och går inte i taket när nån kallar mig Mogge!

Det finns ju en hel del olika sorters kantareller, och när jag talar med någon om att jag hittat kantareller så säger jag ibland GULA så att det inte ska bli missförstånd om det är Cantharellus cibarius jag har hittat.

Live in peace and unity!!!!

0

cicki

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 20:47

Klas, vill inte tjafsa, men http://www.recepthjalpen.se/vinbar.html.
Om jag nu hittar kantareller som är gula i färgen, om jag hittar smultron som är blå, om jag hittar lingon som är vita??? Som tandläkare har jag sett både vita, gula, gråa och svarta tänder på homo sapiens. Och de är fortfarande tänder :)

0

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 20:49

Tack Morgan!

0

Tack Morgan!

G.A.M

14 jul 2007 kl. 20:50

För ett mycket bra inlägg i gula kantarelldebatten. Jag har också svårt att förstå den vrede ordet gul tycks väcka.

0

morgan

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:07

det behöver inte bli något missförstånd on du bara säger kantarell, för det är så den heter

0

cicki

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:10

visserligen så talar recepthjälpen om vinbär, vita och röda vinbär har jag för mej hör till släktet Ribes svarta till annat släkte.

vita lingon är omogna röda bär

0

morgan

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 21:12

Är det ok om jag säger att “idag hittade jag kantareller som var gula till färgen?” ;)

0

cicki

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:15

visst är det ok, men jag trodde att alla visste att kantareller är gula

0

cicki

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 21:21

släng dig i väggen klas (BIG SMILE!)

0

cicki

BaWa

14 jul 2007 kl. 21:22

Och alla Volvo är röda.

0

cicki

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 21:27

Nähäpp, inte min, min är grå :)))))

0

gjorde det

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:31

det gjorde ont, gillar du mej inte cicki? men väggen höll

0

cicki

BaWa

14 jul 2007 kl. 21:32

Aha! Du har en vanlig Volvo ;-)

0

Bava

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:32

och alla våra Toyotor oxå

0

Bava

BaWa

14 jul 2007 kl. 21:33

Fast W är ovanligare är V klas

0

gjorde det

cicki T Belgien

14 jul 2007 kl. 21:34

Klart jag gillar dig Klas!!! Ta hand om väggen!

0

Klas, vad fan

Göran H

14 jul 2007 kl. 21:41

tänkte du på när du startade den här tråden???

0

Bawa

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:43

ledsen att jag stavade fel

0

göran H

klas jaederfeldt

14 jul 2007 kl. 21:44

tänkte bara ge lite beröm för att bara en hittills kallat kantarell för ...kantarell

0

*fniss*

Charina Halland

15 jul 2007 kl. 08:31

Det här va nog den roligaste tråden jag har läst här inne på mycket länge.
Blir nog en sväng i skogen idag. Får väl se om det blir några gulisar o kanske nån kallis. Trattisarna kommer ju inte förrän senare ;)
*häpp*

0

*fniss*

anitha i umeå.

15 jul 2007 kl. 09:46

Hej på Er!

Jag vill bara tala om att jag har hittat gula kantarellembryon i Umeå. Det är så skönt att kunna se den gula färgen som lyser mot en från marken.
Jag tycker att “gulisa, trattisar, kallisar är gulliga namn. Vi som säger så är inte mindre seriösa el okunniga för det.
Var och en får väl hålla på sitt och må bra utifrån det. Det finns tillräckligt mycket med pekpinnar här i världen som är mycket grövre än vad som diskuteras här.

0

*gråt*

Hans v E

15 jul 2007 kl. 11:03

Det är bara att känna sig besegrad. Det verkar snarare som om kampanjen har haft motsatt verkan.

0

hans

klas jaederfeldt

15 jul 2007 kl. 11:30

nej då troligen så lär sig alla att namnet är Kantarell och inget annat, däremot är de ju fritt framm att kalla svampen med smeknamn som gulisar eller vad som helst

0

Att ni bara orkar!

Bengt Gul Sandh

15 jul 2007 kl. 11:36

För något år sedan ville alla att den här bisarra diskussionen skulle läggas ner för gott.

Nu är det igång igen och ingen kommer någon vart. På tal om gult. Elfsborg rules! Gult och svart, alltid i topp!

0

Att ni bara orkar!

Hanzzon

15 jul 2007 kl. 13:35

Själv är jag nu på språng ut i skogen efter kantareller.
Skall även ta en titt på mitt hemliga ställe med vita kantareller. Det blir nog en hel del blåbär att frysa in till kvällen med.
Ha en supertrevlig söndag!
Mvh

0

Besvärjelse

Hoffman

15 jul 2007 kl. 14:57

gulis, gulis,
kom din lille fuling!
KAN-TA-RELL!

0

klas jaederfeldt

15 jul 2007 kl. 21:02

denna

dena är ***

0

Elisabeth B utanför Umeå

15 jul 2007 kl. 22:22

Kantarell och ingenting annat. Gula, bleka, krus, grå men våra vanliga vad heter de??

0

elisabeth

klas jaederfeldt

15 jul 2007 kl. 22:27

kantarell,    förståss

0

BaWa

15 jul 2007 kl. 22:31

Vad är egentligen “vanliga” kantareller? Ordet vanliga torde i detta sammanhang vara de mest förekommande. Ser man till Västerbottens kust och inland så är den klart mest förekommande kantarellen trattkantarell. Borde det inte då vara den som ska kallas “vanlig” kantarell? Styr vi upp mot Västerbottens fjälltrakter så är det helt klart den gula kantarellen som är den mest förekommande så där borde det ju vara den som kallas för “vanlig” kantarell. Krångligt det här…. Vore det inte bäst att låta bli att använda ordet “vanlig” när det gäller svampar.

0

gul gul gul

Danne

15 jul 2007 kl. 22:44

Gul gul gul gul är ju faktikt färgen och att folk använder detta adjektiv visar ju att det behövs. Man måste kunna ifrågasätta invanda föreställningar. Det är klart att för oss som plockar svamp ofta är kantalrell tillräcklig beskrivning men det finns ju så många fler som plockar och det är klart att det är dumt att art och släktnamn är samma. Varför inte lägga till i definitionen: kantarell, vard. gul kantarell.

Allt gott

0

Kantarellomelett

Bengt Sandh

15 jul 2007 kl. 23:02

I kväll åt Svea Silverstolpe-Johansson och jag en härlig omelett toppad med kantarellstuvning. Vad det var för slags kantareller vet jag inte men goda var dom. Jag tror att det var kantareller för de såg ut precis som när jag var barn och då sade alla kantareller och alla visste vad som menades.

Nu är det svårare för en del kallar dem för något annat och snart vet ingen vad någon menar.

Det var allt bättre förr när kantareller var kantareller…

0

Kantarellomelett

BaWa

15 jul 2007 kl. 23:12

Visst är det så, allt är svårare om man håller fast vid det gamla och vägrar att acceptera förändringar.
Förr visste alla vad en liter var. Idag är det lite svårare att komma på bolaget och beställa en liter. När de tittar frågande på dig och du säger en vanlig liter så hjälper det inte så mycket, inte ens om du anger färgen ;-)

“När förändringens vindar blåser bygger somliga vindskydd medan andra bygger vindkraftverk.”

0

Kantarellomelett

Bengt Sandh

16 jul 2007 kl. 00:00

Hej BaWa!

Jag ser det så här:

Förändringar är bra om de leder till något bättre men att förändra för förändrandets skull leder ingen vart.

0

Kantarellomelett

BaWa

16 jul 2007 kl. 09:38

Och att underlätta för folk att förstå vad som avses skulle inte vara en förbättring?

0

Kantarell

yukio

16 jul 2007 kl. 10:03

Jag är otroligt dålig på svamp, föröker lära mig lite genom att läsa här på foumet. Men om jag förstår tråden rätt så ska man kalla alla kantareller som är gula bara för kantareller.
Men när jag tittade på DN´s webbtv där svampkännaren Bosse Nylén presenterar några svampar däribland kantarell så kallar han dem “bleka kantarellen” och “vanliga gula kantarellen”. Där den gula ska lukta mer och vara tunnare. Så om de ser både ser och luktar annorlunda än varann, är det inte bättre att kalla dom bleka eller gula. Var bara en tanke, ni som ör gamla i gamet vet nog bäst.

0

Kantarell

Irene A

16 jul 2007 kl. 10:23

Yukio, jag delar din uppfattning, men de som är gamla i gamet vet inte alltid bäst.
För hundra år sen, innan svampkunnandet i landet var så utbrett som idag, kallades alla svampar för “sopp” och dög inte som människoföda. Undan för undan lärde man sig några ätliga arter och artgrupper, som t.ex. “kantareller” och resten var fortfarande bara oätlig sopp.

Sopp som sopp, så har det alltid varit och så ska det väl förbli..?

0

Reflektion

Stella

16 jul 2007 kl. 12:10

min svärmor är ingen svampkännare. Hon kan en svamp (tänker inte berätta vilken…) och när jag berättar att jag har hittat kantareller så kommer alltid följdfrågan: “Gula, eller?”

Ska jag då, som en god svampmänniska säga: “Nej, kantareller!”?

Jag måste få veta! RIsken är ju att jag förvirrar min svärmor ännu mera, men det kanske det är värt för att få vara med i “svampklubben”...

;-)

0

Reflektion

Ras Bohlin

16 jul 2007 kl. 12:30

Tänk om man skulle börja kalla dem “allmän kantarell”, bara för att vara besvärlig! :)

0

"Allmän kantarell"

Ras Bohlin

16 jul 2007 kl. 12:57

Så här kan den se ut!

0

Allmän kantarell Ras

ssss

16 jul 2007 kl. 14:18

Mäh! Har du hittat aprikosa???

0

Aprikoskantarell...

Rastafar I J Bohlin

16 jul 2007 kl. 14:24

...kan jag och jag inte erinra oss att vi någonsin skulle ha hittat!

Ps. Får nog hitta på ett annat alias så folk slutar tro att jag heter Ras i förnamn!

0

Aprikoskantarell...

Cicci

16 jul 2007 kl. 16:02

Men hur orkar ni…. Säg vilket ni vill. Säger ni gul kantarell så vet alla vilken ni menar och ni lär knappast bli halshuggna av dom som nu envisas med att säga kantarell. Eller också säger ni kantarell och får räkna med att alltid få följdfrågan - var det trattkantarell eller den gula du hittade, om ni inte pratar med väldigt svampkunniga förstås som vet att den heter kantarell. Välj själva.

0

cicci

Maya K. I. Hörnefors

16 jul 2007 kl. 23:07

Håller helt med dig, vilket j…a tjafs om en bagatell. Vi får väl kalla kantarellerna för GULA, TRATTISAR eller BLEKA, huvudsaken är väl att alla förstår, speciellt nybörjarna .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone