Hej!
Tog en promenad i parken nu på morgonen och hittade denna sopp som jag inte kan identifiera.Är det någon som har lust att kika och komma med förslag? Den här killen hade nämligen ett par ståtliga bröder… Parken ligger i tyska Wiesbaden och soppen växte in i ett buskage inte långt från tall , tror att marken är kalkrik.
Rören är verkligt gula, mer än på bilden.
Skulle bli glad om nån hade lust att göra ett försök. Tack för hjälpen!
Soliga och mycket varma hälsningar från Wiesbaden,
Johanna
Svårt att säga enbart efter bilden. Men ett tips är att kolla i en bok efter beskrivningen på bleksopp (Boletus impolitus). Den doftar ofta tydligt av jod, speciellt nere vid fotbasen vid intorkning. Jag har aldrig sett den växa i tallskog, enbart under ek:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_impolitus
Tack för svaret Michael!
Jo en doft av sjukhus fanns där allt, och det finns ekar i parken där den växte. Har tyvärr ingen möjlighet att kolla upp det hela i mina svampböcker, de finns nämligen nedpackade då jag är i flyttagen. Soppens ståtliga bröder låter jag stå kvar och se snygga ut där i sitt buskage.
Än en gång, tack för hjälpen.
/Johanna
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.