0 380 visningar

12 svar

Dagens kremla

Irene A

15 jul 2007 kl. 20:58

Ja, vad tror ni att det är för en?

0

Michael Krikorev

15 jul 2007 kl. 21:01

Russula taigarum kanske? Har aldrig sett den själv men på bild.

0

Eva G

15 jul 2007 kl. 21:27

Kanske en en helt vanlig sillkremla !!

0

Elisabeth B utanför Umeå

15 jul 2007 kl. 21:30

Skall det vara en sillkremla?Har du hittat den här i Västerbotten?

0

Irene A

15 jul 2007 kl. 21:48

Det är inte sillkremla. Lukten är lite fruktig, smaken något besk.

Om nu inte de finska mykologerna som beskriver nya snarlika nordliga arter på löpande band, har hittat något annat namn på just den här arten, så sätter jag en slant på Russula taigarum, precis som Micke föreslog.
På svenska heter den falsk sillkremla och är inte ovanlig.

Visst är den lurig? Hittad på dagens skogstur en dryg mil från Hörnefors.
I övrigt fanns bl.a. en sammetssopp, två brunskålar, en gurkrödhätting, ett par trådskivlingsarter och rätt mycket myrhättingar.

0

Mikael R.

15 jul 2007 kl. 22:21

Det var kul att gissa på denna kremla eftersom jag också tyckte att den såg ut som en taigakremla (eller falsk sillkremla). Den ska ju likna sillkremlor men den har inte den typiska lukten. Den ska också ha röd anstrykning på foten utom på den förtjockade foten som är vit, så det verkade stämma bra.
Min egen svampskörd idag bestod av kantarell, grönkremla och aspsopp.

0

Mikael R.

15 jul 2007 kl. 22:28

Det ska givetvis vara den förtjockade fotBASEN som är vit på taigakremla.

0

Irene A

15 jul 2007 kl. 22:51

Tack, Mikael, naturligtvis ska den heta taigakremla! Den är ju varken falsk eller en sillkremla :-)

0

Färgvariation?

Elisabeth J

16 jul 2007 kl. 00:37

Hej!

Jag har själv hittat den för många år sedan men minns inte hattfärgen!

Finns den i olika färgvariationer eller är den alltid i den färgen som på bilden?
Skogen där jag hittade den är tyvärr kalhygge sedan många år.

0

Färgvariation?

Irene A

16 jul 2007 kl. 09:22

Hattfärgen kan variera lite, från den här bruna färgen till mera violettbrun. Jag har aldrig sett dem riktigt urblekta någon gång, så som många andra kremlor kan bli.

0

Färgvariation?

Fungus Bonus

16 jul 2007 kl. 23:33

Tack för denna fina bild, Irene A!
Det var en fin bild på taigakremla!
Tänk om detta spännande släkte kunde belysas ordentligt någongång! Kremlor är det mest fascinerande svampsläkte som finns, tycker jag. Svårt, men härligt!
Är inte svamkropparna lika en burdus bordeauxvinflaska?

0

Dagens kremla-sillkremla

Nina A

16 jul 2007 kl. 23:34

...

0

Dagens kremla-sillkremla

Bo E

17 jul 2007 kl. 15:46

Igår hittade jag en sillkremla, äkta, med typisk doft, det var minst 30 år sedan senaste fyndet för mig!

En annan lurig kremla jag hittat tror jag var den oätliga rosenkremlan (i vissa böcker även kallad aurorakremla) den var blekt nyponrosröd på hatten, vit och mycket fast i köttet, luktade gummi och hade en obehaglig eftersmak som smög sig på långsamt, nästan så man narrades tt tro på någon ätlig kremla!
Den var en luring som jag var på vippen att ta med bland matsvamparna men hejdade mig när jag blivit varse eftersmaken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone