0 343 visningar

6 svar

kantarell och brandticka

klas jaederfeldt

15 jul 2007 kl. 21:13

här är dom

0

Gunilla Lindström

16 jul 2007 kl. 00:05

Hej Klas!

Tänk att ha sådan tur att få se en hel granstock full av brand-
tickor. Dom kan inte vara speci-
ellt vanligt förekommande. Har aldrig sett en sådan vacker svamp som brandtickan. Jättefin bild.

Mvh

0

Elisabeth J

16 jul 2007 kl. 00:47

Hej Klas!
Grattis till fyndet!
Den var inte så orange i färgen,stämmer färgen på bilden i verkligheten?

Är dina fynd av den tickan i olika skogar,eller återkommer den i samma skogen men på olika granlågor?

Hur många år finns de kvar på granlågan?
Jag hade den på en granlåga där den återkom i tre år men antalet fruktkroppar minskade med åren.

Sedan dök den upp i samma område igen efter många år, den stocken kunde jag tyvärr inte följa upp!
Har hittat den ytterligare en gång i samma skogen.

0

Elisabetth

klas jaederfeldt

16 jul 2007 kl. 09:33

det är unga tickor, färgen mörknar när dom blir äldre,
jag har den i flera skogar i Södertäljetrakten, Kanske är bilden en aning för gul, tog kortet med min hittade kamera,den ger lite konstiga färger

riktig iaktagelse jag tror att det är ca,3 - 4 år som de kan finnas på lågan,sedan har de väl ätit upp de godaste så de inte orkar göra fruktkroppar längre.

Det är klart att när svampen sprider sina sporer så ramlar de flesta ner i närområdet, och eftersom det redan finns ticka i den skogen så är antagligen miljön sådan att de trivs

0

Klas!

Elisabeth J

16 jul 2007 kl. 21:00

Tack för informationen,den var värdefull.

0

Klas!

gunhild

16 jul 2007 kl. 21:29

Vackra bilder men vad är det vita som växer på tickan, ytterligare en ticka?

0

gunhild

klas jaederfeldt

16 jul 2007 kl. 23:50

jag tänkte aldrig på att titta vad som växte på lilla klibbtickan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone