Hej!
Jag kommer fraºn Spanien,mycket intresserad av svamp, men känner inte maºnga sorter och vaºgar inte att plocka, känner inte bra omraºdet eller. Bor i Skaraborg, kan naºgon hjälpa mig? Paº vilka omraºdena kan man plocka?kan ni ge mig referencer med bysnamn?
Tack, tack
Det finns också en del svampklubbar du kan vända dig till, kanske rentav i närheten där du bor, sök på svampklubbar på nätet, hittade direkt ett par stycken i Skaraborg vid första försöket, i en del kommuner anordnas små svampkurser, där kan man lära sig allt man behöver..
I år är det (och kommer att bli) extra lätt att hitta matsvampar, bor du i närheten av Mariestad-Skövde kan du nog bara gå rakt ut i närmsta skog med en svampbok i handen och plocka dej en hink av de vanligaste matsvamparna.. är du sedan osäker kan du alltid ta ett foto och skicka in här på Svampguiden, där det finns gott om experter som kan artbestämma.
Ett tips är väl att börja med de enklaste sorterna i början: Kantarell, taggsvamp och Karl-Johan, det ska säkert räcka för dej i år iallafall..
Lycka till önskar
Jonnie.
För att redigera dina bilder kan du till exempel använda denna länken:
http://www.webbild.com/default.asp?pageid=13291&path=10110
Lycka till!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.