0 481 visningar

20 svar

vad är detta?

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 14:48

Vad är detta för svamp som växer i min gräsmatta?
Mvh

0

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 14:51

glömde berätta att den är endast ca 2 cm hög.
Mvh

0

vad är detta? Gissar

Eva K

16 jul 2007 kl. 14:53

Jag vill gissa! Vårmusseron? Men blir lite osäker på den där kanten på foten…

0

vad är detta? Gissar

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 15:09

Vårmusseronen har ingen strumpa.
Mvh

0

vad är detta? Gissar

Irene A

16 jul 2007 kl. 15:10

Oj, det ser ut att kunna vara en av arterna som jag har på önskelistan, d.v.s. en som jag bara har sett på bild, inte i verkligheten:
Rotmusseron, Calocybe constricta.

http://www.pilzepilze.de/piga/zeige.htm?name=calocybe_constricta

0

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 15:26

Det låter ju väldigt intressant.
Vart kan jag läsa mer om denna svamp? (Helst på svenska eller engelska)
Är den rödlistad?
Den växer på två ställen på min gräsmatta. På båda ställena har det legat uppräffsade gräshögar som tagits bort. Kvar är dessa “brända” gräsfläckar där dessa svampar växer.
Mvh

0

vad är detta? Gissar

Irene A

16 jul 2007 kl. 15:51

Om rotmusseron hittar jag bara det här på svenska:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=640

Den var hotklassad tidigare, men är det inte längre.

0

vad är detta? Gissar

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 16:04

“Biotop:  Betesmark, ädellövskog och park. 
Substrat:  Kalkrik mark, bland gräs, t.ex. i gräsmattor. Ofta på urindränkt och gödslad mark. 
Frekvens:  Sällsynt”

Detta stämmer så bra att det bara måste vara rotmusseronen vi har på tomten.

*Lövskog, har vi bredvid tomten, eller snarare blandskog, men närmast tomten mycket löv.
*Betesmark, kanske man kan kalla den när våra minigrisar går fritt dagligen på marken.
*Kalkrik mark, är det garanterat.
Vi har ett gammalt kalkbrott 200 meter in i skogen.
*I gräsmattor, är precis vad det är.
*Ofta på urindränkt och gödslad mark, kan inte bli annat när tre grisar får göra sitt.  :)
*Sällsynt, är väldigt kul att ha på sin tomt.

Mvh

0

vad är detta? Gissar

Hanzzon

16 jul 2007 kl. 16:06

Tack Irene för info!  :)
Mvh

0

Irene A

17 jul 2007 kl. 13:19

Hanzzon, det var mycket trevligt att få se en bild av rotmusseronen! Jag är övertygad om att det är den, och nu har jag också fått ett bättre hum om hur och var den växer..

För att hitta fler bilder kan man söka på både Calocybe constricta och Calocybe leucocephala. Den senare beskrevs som en egen art med speciellt lång, rotliknande fot, men det är samma art som kan uppträda med det växtsättet i djupare mylla.

Den kan också hittas under ett nyare släktnamn, Tricholomella constricta, men expertisen verkar inte vara enig om det namnet. Frågan är väl om det finns motiv för ett eget släktnamn till just den arten.

Evas förslag var inte så tokigt, för rotmusseronen skiljer sig egentligen bara från vårmusseronen genom ringzonen på foten och den renare vita färgen. Vårmusseronen kan bli något större också.

0

Irene

Hanzzon

17 jul 2007 kl. 22:22

Tack för den informationen.
Jag skall låta dem växa till sig, och ha uppsikt så att inga grisar klampar ner dem.  :)

Är rotmusseronen ätlig?
Det vore ju häftigt att testa isf.

Mvh

0

Irene A

17 jul 2007 kl. 22:52

I alla uppgifter jag kan hitta om ätlighet (på de språk jag förstår), anges att rotmusseronen är oätlig. Smaken på den som rå uppges vara obehaglig, syrligt mjölaktig.

0

Rotmusseron

Michael Krikorev

17 jul 2007 kl. 23:59

Kul att få se fina bilder på rotmusseronen Hanzzon. Fick själv se den första gången förra hösten:
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2006/calocybe_constricta.jpg

Enligt en tysk hemsida är den ätlig:
http://www.pilzepilze.de/essbar.html

Å andra sidan finns där en himla massa tveksamma arter som jag aldrig skulle få för mig att äta. T ex hartryfflar, hättor och rödskivlingar.

0

Rotmusseron

Hanzzon

18 jul 2007 kl. 05:42

Det var himla synd att den förmodligen inte är ätlig.
Hade varit kul att få sätta gaddarna i en lite mer ovanlig svamp.

Tack Irene och Michael för information och fina bilder! 
Mvh

0

Speisepilze

Irene A

18 jul 2007 kl. 10:12

En fantastisk lista det där! Det hade varit intressant att höra resonemanget om vilka villkor som skulle gälla för att kalla arterna matsvampar.

En sak är ju att det finns olika uppfattningar om vilka som är goda och bra matsvampar för att smaken är olika, och förväxlingsrisker har de naturligtvis bortsett ifrån - men platsar även arter på listan som man riskerar att bli sjuk av (fast bara lite)?

Hur är det med såpmusseronen t.ex?

0

vad är detta? Gissar

Katja

18 jul 2007 kl. 18:11

Det är typ shampisar! De är jättegoda!

0

Gissa mera Katja

Irene A

18 jul 2007 kl. 20:16

Är det här också champisar? Typ..?

0

Irene A

Michael Krikorev

18 jul 2007 kl. 21:51

Är det Amanita ovoidea? Inte från Sverige väl?
Och bild 2 bolmörtsskivling?

0

Irene A

Irene A

19 jul 2007 kl. 00:04

Enligt uppgift ska flugsvampen vara Amanita proxima, en sydeuropeisk, giftig dubbelgångare till A. ovoidea, men ärligt talat kan bilden lika gärna föreställa A. ovoidea.

och den andra är mycket riktigt bolmörtsskivling.

Jag bekänner, jag har gjort något fult och lånat bilder från webben utan att ange källan…
Så här lyder adresserna:
http://myco-cheype.chez-alice.fr/images/Agaricomycetes/Amanita_proxima.jpg
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=23183

0

Katja!

Svampnörden

19 jul 2007 kl. 08:46

Ta det försiktigt i svampskogen!

0

vad är detta? Gissar

Hans v E

19 jul 2007 kl. 10:05

Jag har aldrig sett rotmusseronen så där knubbig och kraftig, men det är säkert den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone