0 319 visningar

8 svar

Dagsfärsk

gunhild

16 jul 2007 kl. 21:37

Vill bidra med en bild av en strävsopp, min dotter som såg mig på mage i diket tycker att jag borde ha “en sån där vikbar kamera”.

0

Bo E

17 jul 2007 kl. 15:58

Hittade för några dagar sedan gott om strävsoppar i betesmark, dominerad av hassel.
Vid samtliga fynd växte hasselbuskar i olika storlek.
Soppen var mycket lik björksopp men med mörkare gråbrun hatt, tyckte jag.
Den svarnade oxå mer än blånade vid brytning.

Är det hasselsopp?

Jag är nästan säker efter att ha sett hasselsoppen i databasen, men text saknades om den.

0

gunhild

17 jul 2007 kl. 16:10

Här hos mig växer inte hassel så jag har nog inte sett nån. Kom just in efter en promenad. Jag såg min första citronslemskivling för i år men den var redan förtorkad det är ju tragiskt att vi inte fått mer än några mm regn. Man borde väl prata med den som fördelar gåvorna som det är nu har det varit lite för mycket av detta goda söderut. Det har utlovats regn i dag men jag tvivlar…

0

Hasselsopp

Irene A

17 jul 2007 kl. 16:53

Bo E, din beskrivning av hasselsopp stämmer bra, tycker jag. Den är mycket lik den vanliga björksoppen, men är oftast spinkigare, och så svartnar den. Det gör inte björksoppen.

björksopp: Leccinum scabrum
hasselsopp: Leccinum pseudoscabrum (pseudo=falsk -betyder på ett ungefär att den försöker likna björksoppen)

0

Hasselsopp

Bo E

17 jul 2007 kl. 17:23

Tack för bekräftelse!

Jag plockade en del i tron att det var björksopp men såg sen hur hiskeligt svart den blev, samt att den växte med hassel där det inte syntes några andra träd.

Kul med ny bekantskap, tyckte den funkade ungefär som björksopp i svampblandningen.

Sen vinner ju alla soppar på torkning, framför allt stensopp och sandsopp enligt vad jag erfor förra säsongen.

0

Hasselsopp

Irene A

17 jul 2007 kl. 17:29

har väl ungefär samma matvärde som björksoppen också, d.v.s. inget alls efter ett par timmar i svampkorgen..?

0

Irene

Totte Gbg

17 jul 2007 kl. 17:31

Hmm nu blev jag som ett frågetecken här??? Inget matvärde efter ett par timmar i svampkorgen? Vad menar du?

0

Matvärde

Irene A

17 jul 2007 kl. 17:40

Jag menar att björksoppen blir väldigt fort dålig efter plockning, mjuk och slafsig i konsistensen.
Den erfarenheten har gjort att jag aldrig bryr mig om att ta den. Om jag händelsevis plockar några strävsoppar (i brist på andra svampar) till mat, håller jag mig till asp-, tegel- och tallsopp.

0

Matvärde

Totte Gbg

17 jul 2007 kl. 17:56

Ja ok då förstår jag..det kan jag hålla med om.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone