0 404 visningar

11 svar

Är detta lömsk flugsvamp?

Ann

17 jul 2007 kl. 20:09

Ivrig att lära mig söker jag information överallt. I gräsmattan utanför växer några svampar som ser riktigt ruggiga ut på nära håll. Undrar om det möjligen är lömsk flugsvamp? Eller vad är det annars?

0

klas jaederfeldt

17 jul 2007 kl. 20:15

bild 2 och 3 verkar vara champinjoner

0

Ann

17 jul 2007 kl. 20:16

det är samma svamp på alla tre bilderna.
champinjon? njääää, dom såg inte så aptitliga ut. kan det verkligen vara det?

0

Lena

17 jul 2007 kl. 20:16

Jag noterar att skivorna är mörka. Så rimligen borde det inte vara någon flugsvamp, då de ska ha ljusa skivor (vita).

0

Vad doftar...

Karin Z

17 jul 2007 kl. 20:20

...dina nya bekantskaper, svamparna från gräsmattan?

0

Vad doftar...

Ann

18 jul 2007 kl. 07:34

Oj, bra fråga, får gå tillbaka och nosa lite på dom, tänkte inte så mycket på det igår, mesta att jag inte gillade doften.

0

Bo Reyer

18 jul 2007 kl. 09:31

Nej! Jag tror mer på glömsk champinjon.

0

Irene A

18 jul 2007 kl. 09:47

Luktar de inte gott, är de inget att ha, oavsett om de har varit ätliga eller inte. Sen finns det giftiga champinjoner också!

0

Nej

Hans v E

19 jul 2007 kl. 09:51

Man skulle kunna tro på vägchampinjon (dubbel ring!).
Ettan är mystisk. Om fruktkropparna inte varit så små hade jag föreslagit brunfjällig champinjon.

0

Nej

Irene A

19 jul 2007 kl. 10:55

Min första tanke var den brunfjälliga formen av champinjoner man kan köpa i affären, “brun trädgårdschampinjon” (Agaricus bisporus) -
men det kan väl också stämma rätt bra med brunfjällig champinjon, Agtaricus vaporarius?

0

Agaricus vaporarius

Joachim Krumlinde

19 jul 2007 kl. 20:26

Jag tycker nog att det ser ut som brunfjällig champinjon (Agaricus vaporarius). Bifogar bild på ett antal brunfjälliga som växer tuvade bland gräs och maskrosblad i en vägkant nära Lund.

0

Tack för alla svar

Ann

20 jul 2007 kl. 07:47

Kul o veta vad som gömmer sig rut knuten här hemma. Låter nog ändå för säkerhets skull dom stå. Dom känndes inte så aptitliga. Luktade lite konstigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone