0 544 visningar

9 svar

Är detta blodriska ?

En till Anders

7 aug 2005 kl. 19:36

Var ute idag och plockade svamp och hittade några exemplar av denna svamp. Är det blodriska eller någon annan ätlig svamp ?

http://fiskesnack.dyndns.org/fiskesnack/_temp/DSCF2757.JPG

0

Irene A

7 aug 2005 kl. 19:52

Tyvärr, det är pepparriska, inte ätlig utan avkokning (ja, ja, jag vet att vissa tycker att den kan ätas trots att den är skarp…).

0

Birgitta

7 aug 2005 kl. 20:14

Inte vet jag om det är pepparriska men blodriska är dert definitivt inte.

0

En till Anders

7 aug 2005 kl. 20:14

Konstigt nog har den ingen skarp smak när man lägger en bit på tungan. Men det kanske kan vara en pepparriska ändå iofs ?

0

klas jaederfeldt

7 aug 2005 kl. 20:18

vet ju inte om den har någon saft, men jag gissar på cortinarius limonius
(en spindelskivling)

0

En till Anders

7 aug 2005 kl. 22:47

Jag testade att klämma på den och det kom någon slags genomskinlig vätska. Testade att ta lite på tungan och det smakade ingenting ... märkligt ... nåja, dom åkte i soptunnan iallafall. :)

0

Michael Krikorev

8 aug 2005 kl. 02:28

Jag gissar på lakritsriska. Den har en vattenklar saft.

0

Bo E-son

8 aug 2005 kl. 13:15

Hur är det egentligen med giftigheten hos riskor?
Är de med mjölkvit eller vattenklar saft ätliga om de inte smakar skarpt eller finns det gift i dem? Är det bara smaken man förväller bort på pepparriskan?
Håller mig till riskor med rödorange saft, men de är ju dels rätt sällsynta i mina trakter, dels angrips de snabbt av larver.

0

Irene A

8 aug 2005 kl. 17:16

Lakritsriskan, den lakritsdoftande med färglös mjölksaft anses vara giftig. Svartriskan, skarp med vit saft misstänks vara cancerogen. Även andra skarpa riskor betecknas som något giftiga före tillagning, såpass att de kan orsaka magbesvär.
De skarpa riskorna är sällan maskätna heller…

På rak arm kommer jag bara på mandelriskan som en ätlig art (förutom blodriskorna).

0

Bo E-son

9 aug 2005 kl. 16:30

Mandelriskan är mycket läcker som tillbehör i fiskrätter tycker jag. Den är inte heller lika ofta maskäten.
Blod- och mandelriskorna är de enda riskor jag äter mycket av, men jag har smakat mindre rödbruna riskor med vit mjölksaft som inte varit skarpa.
Svarta och vita riskor med skarp mjölksaft plockar jag överhuvudtaget inte, ej heller gör jag mig besvär att förvälla riskor på finskt vis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone