Var ute idag och plockade svamp och hittade några exemplar av denna svamp. Är det blodriska eller någon annan ätlig svamp ?
http://fiskesnack.dyndns.org/fiskesnack/_temp/DSCF2757.JPG
Hur är det egentligen med giftigheten hos riskor?
Är de med mjölkvit eller vattenklar saft ätliga om de inte smakar skarpt eller finns det gift i dem? Är det bara smaken man förväller bort på pepparriskan?
Håller mig till riskor med rödorange saft, men de är ju dels rätt sällsynta i mina trakter, dels angrips de snabbt av larver.
Lakritsriskan, den lakritsdoftande med färglös mjölksaft anses vara giftig. Svartriskan, skarp med vit saft misstänks vara cancerogen. Även andra skarpa riskor betecknas som något giftiga före tillagning, såpass att de kan orsaka magbesvär.
De skarpa riskorna är sällan maskätna heller…
På rak arm kommer jag bara på mandelriskan som en ätlig art (förutom blodriskorna).
Mandelriskan är mycket läcker som tillbehör i fiskrätter tycker jag. Den är inte heller lika ofta maskäten.
Blod- och mandelriskorna är de enda riskor jag äter mycket av, men jag har smakat mindre rödbruna riskor med vit mjölksaft som inte varit skarpa.
Svarta och vita riskor med skarp mjölksaft plockar jag överhuvudtaget inte, ej heller gör jag mig besvär att förvälla riskor på finskt vis.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.