0 695 visningar

17 svar

Violgubbar

Magnus i Gävle

18 jul 2007 kl. 22:44

Det är tidigt i år. Jag har redan sett massor av fina violgubbar. Jag hittar de bara i Hemlingby utanför Gävle. Konstigt, men det är något med marken där. Är de sällsynta på andra ställen i landet?

0

Mia

18 jul 2007 kl. 23:00

Ja, de är rätt sällsynta.

Växer väl bara där det finns gott om kalk i marken.

Tipsa Länsstyrelsen om var de växer, de håller ju på med inventeringar för att hitta växtplatser för violgube för att kunna skydda dem.

0

klas jaederfeldt

18 jul 2007 kl. 23:00

violgubbe hittas från gästrikland/uppland snett SV genom landet till ungefär Gullspång, jag vet inte varför den har en sådan utbrädning

0

klas jaederfeldt

18 jul 2007 kl. 23:01

Mia det räcker inte med bara kalk

0

Mia

18 jul 2007 kl. 23:03

Den växer väl på Gotland också?

0

klas jaederfeldt

18 jul 2007 kl. 23:11

jag har aldrig hört att den skulle finnas där, men ok, jag vet ju inte allt

0

klas jaederfeldt

18 jul 2007 kl. 23:15

När jag var på Riksmuseet, sände jag ut en efterlysning till massa tidningar om att folk skulle rapportera in fynd av den, och då fick jag den utbrädningen

0

Mia

18 jul 2007 kl. 23:17

Jag bifogar länk till åtgärdsprogarmmet för violgubbe. I detta står det att den finns på Gotland.

http://www.c.lst.se/upload/dokument/natur_och_miljo/naturvard/Violgubbe%20remiss.pdf

0

Irene A

18 jul 2007 kl. 23:22

Det finns några fynduppgifter från Skåne och västkusten och ganska många från Medelpad - samt Gotland. Tyngdpunkten tycks i alla fall ligga i Uppland. Gemensamt för växtplatserna är barrskog på kalkmark.

0

Mia

18 jul 2007 kl. 23:26

I åtgärdsprogrammet står att den även växer med bok.

0

Gunilla Lindström

18 jul 2007 kl. 23:59

hej
förutom kalk så bör marken vara lerhaltig. Jag har plockat viol-
gubbe i trakten av Kristinehamn, men t ex aldrig hittat den i Karlstad. Och det beror på jordmånen tror jag.

Mvh

0

Elisabeth J

19 jul 2007 kl. 00:21

Hej!

Roligt att någon skriver om violgubben.
Här i Gullspång har den funnits i många skogar men tyvärr så tas skogarna ner efterhand.
Jag vet att den växer med bara trädet bok också.

Där “mina” violgubbar växer är det en sk. ängsgransskog det finns grönsten i marken, granskog med inslag av hassel.
På en växtplats är de alltid tidiga och de kom för cirka 2 veckor sedan.
På de andra växtplatserna kommer de mycket senare,förra året var det otroligt mycket med violgubbe.

Även fingersvampar av släktet Ramaria finns i samma skogen.
Visste ni att genom DNA har man kommit fram till att Violgubben står väldigt nära fingersvamparna släktet Ramaria. Sporernas färg är också samma.
Violgubben är ju ensam om att ha sin form som svamp.
Hela svampen är lila i början när den kommer,för att slutligen ha en umbrabrun färg.

En skog är skyddad där den växer.

Magnus hur ser skogen ut där du hittar dina violgubbar?
Finns det taggsvampar i skogen också,nu menar jag taggsvampar som är hårda,hydnellum eller ett släkte som heter sarcodon.

Taggsvampar har blivit mina “favoriter” för att på en mycket liten yta har jag hittat över 20 olika sorters taggsvampar.

Violgubbe ung och gammal

0

Gunilla!

Elisabeth Jansson

19 jul 2007 kl. 00:28

Hej Gunilla!

Kommer du ihåg i vilken skog i Kristinehamn som du hittat den?
Vet du var bombmurklorna växer i Kristinehamn?
Skulle vara roligt att veta i vilken typ av skog och om det finns fingersvampar Ramarior?
Jag fotar och samlar in dem fingersvamparna alltså.
Om du vill kan du skicka på min mail meddelande.

0

Rapportera voilgubbeskogar!

Mia

19 jul 2007 kl. 01:11

Elisabeth: Hoppas att du berättat för Länsstyrelsen om din unika skog. Jag vet att Länsstyrelserna kartlägger både skogar med violgubbe och taggsvampar.

“Din” skog verkar ju vara mycket skyddsvärd! Se vidare åtgärdsprogrammet som jag länkat till några inlägg ovan.

0

Bo Reyer

19 jul 2007 kl. 09:00

Den klubblika trumpetsvampen förekommer även i salatrakten, bara någon km från gruvområdet (innanför elljusspåret).

0

Elisabeth J

19 jul 2007 kl. 12:59

Det var mycket intressant läsning om violgubben.
I övriga världen finns det 39 arter av gomphus dock ingen mer än clavatus i Europa. Mycket intressant om man gogglar på latinska namnet gomphus och bilder kan man se olika sorter.

Mia jag har kontakt med skogsvårsstyrelsen,rapporterar också sällsynta andra svampar.Var i Sverige bor du? Är du speciellt intresserad av svampen,det är jag,finns den i “dina skogar”

Gunilla i Värmland finns ingen anteckning om violgubbe viktigt om du kan dokumentera det.
Jag har landskap Värmland och län Västragötalans län.
Du hittar min mailadress om du söker på guldkremla i Rapporter på guiden

Bo Rapportera till naturvårdsverket din fyndplats och år.
Adress fanns i länken som Mia sände Gillis Aronsson heter han som skrivit faktabladet.

0

Bo Reyer

Hanzzon

19 jul 2007 kl. 17:52

Pratar vi elljusspåret ovanför dalhem då?
Mvh

0

Bo Reyer

19 jul 2007 kl. 18:19

Eftersom jag bor på dalhem så är du inne på rätt (elljus)-spår. Dessa + dina rotmusseroner kan ju bli en ny turistattraktion i lilla Sala. Eftersom vi har näraliggande intressen kan du väl höra av dig till: b.reyer@telia.com.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone