0 4022 visningar

16 svar

svamptorkning

Katja

19 jul 2007 kl. 09:13

Hej alla!
Går det att torka svampar i ugnen? Jag försökte torka dom på en tråd hängande i köket, men då ruttnade de allihoppa.

0

Lena

19 jul 2007 kl. 09:52

Jodå, torka på svag värme (ca 50 grader)m och ha ugnsluckan lite på glänt under torkningen. Men det bäst är att skaffa en riktig svamptork, då går det fortare och svampen blir mycket finare som torkad.

0

Karin Hedén

19 jul 2007 kl. 10:42

Hej!

På den här sidan http://svampguiden.com/tips.asp hittar Du tips om torkning.

0

klas jaederfeldt

19 jul 2007 kl. 15:57

ett bra sätt är. gör en ram av trä, lika stor som din spis, klä den med myggnät, spika fast en distanskloss på ca 10 cm i varje hörna, ställ den på din spis, lägg på svampen du vill ha torkad.

mordernare spis med gradering till 12 , sätt alla plattor på 2,5

gammal spis gradering till 6, alla plattor på ettan

0

Birgitta D

19 jul 2007 kl. 23:15

Jag har varmluftsugn och torkar på knappt 50 g me luckan öppen går fort och bra.

0

yvonne

3 okt 2007 kl. 10:48

om du har ett torkskåp.så funkar det jättebra för torkning av svamp
lägg svamparna på ett nät som är spänt på en träram, in i torkskåpet.

0

Marit D

3 okt 2007 kl. 11:06

Jag har nyligen inköpt en Evermat http://www.europlast.se/ vilket är en lite dyrare variant men som jag är MYCKET nöjd med. Torkningen av svart trumpetsvamp gick på ett nafs och trattkantareller måste gå lika galant. Torkade även igår squash i tunna skivor som blev som små chips, jättegoda. Kanske kan man salta på dem en bit in i torkningen så blir de till nyttiga drinktilltugg.
Felfria exemplar av trattisar och trumpeter torkar annars utmärkt på tidningpapper, man kan gärna byta tidningar efter ett tag och vara uppmärksam på att de inte får kladda till sig för då har förruttnelseprocessen satt igång istället.

0

johan

3 okt 2007 kl. 11:51

Min ekonomi tillåter inte en Evermat, hur gärna jag än skulle vilja ha en. Är det ngn här som vet om det finns enklare svamptorkar för lägre pris men som ändå “duger”? Och var man i så fall kan köpa en sådan? För jag behöver en nu!

0

Torkis

3 okt 2007 kl. 12:28

Finns en variant som heter OBH Nordica, ca 500 kr. Hemma-butikerna.

0

svamptorkning -OBH

Eva K

3 okt 2007 kl. 13:46

Jag köpte den i somras. Utmärkt den också. Har torkat en del pensionärsöron också, som min kompis skämtsamt kallar torkade äppelskivor.

0

svamptorkning -OBH

Salasias

3 okt 2007 kl. 14:24

Billigast och enklast är tidningar på golvet. Inte får man plats med en dagsranson trattisar i en sådan olla….

0

svamptorkning -OBH

Torkis

3 okt 2007 kl. 15:08

OBH Nordicas tork har fem ollor. Tycker det är svårt att torka svamp i rumstemperatur. Det blir aldrig riktigt knastertorra.

0

svamptorkning -OBH

Marit D

3 okt 2007 kl. 15:37

Nä inte får man plats med en hel skörd trattisar i en torkomgång i ollan (6 ollor) men å andra sidan har jag inte heller plats med tidningar i hela lägenheten heller, ler. Så då får de vackert vänta i korgen (kyld) på sin tur i ollan.

0

Johan

Bara ett tips

3 okt 2007 kl. 15:37

Köp en bordsfläkt på billighetsaffärerna (c:a 100 kr.)
Lägg svampen på något som lutar lite och låt fläkten blåsa över svampen. Rör om då o då.

0

"JAS"

3 okt 2007 kl. 16:23

Hej katja! Om du plockar mycket svamp och vill torka den så har du plats köp ett beg. torkskåp. annars kan du kolla in min nya tråd o Stoltjläjjskivling som kommer alldeles straxt.

0

Gösta

3 okt 2007 kl. 17:04

Eftersom huset är försett med bastu lägger jag det som ska torkas på gamla lakan, sätter bastun på 55° och låter en bordsfläkt gå. Det hela (en bänk!) färdigt på ca 6 timmar. Et voilà!

0

Birgitta D

4 okt 2007 kl. 10:58

Jag har tidigre torkat i varmluftsugn med bra resultat men fick en OBH häromdagen och så mycket snabbare det går. Härligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone