0 1120 visningar

10 svar

Karl-Johan med fel smak?

Ann

19 jul 2007 kl. 19:44

Var i svampskogen idag och kom hem med en del fina kantareller.
På en riktitg mossig stubbe hittade jag två pytte små karl-johan. trodde jag i allafall.
5-7 cm höga, liten brun rundad hatt, sån där hålad/sporig gulaktig yta under, alltså ljus ljus gul.
fot som var som en klubba, smalare upptill och bredare nertill som var på bredaste stället bredare än hatten. Har plockat karl johan i många år, den trodde jag man inte kunnde ta miste på. Mamma var med och hon sa liksom jag, åhh vilken fin karl-johan. inte en mask i sikte.
luktade angenämnt också.
hem och smörstekte den tillsammans med kantarellerna.
sen ska jag äta det. fy katten vad karl johan smakade bittert och konstigt, det brännde starkt på tungan, spottade ut och sköljde munnen noga.
vad kan det ha varit för fel? stekte jag för kort stund? eller är små karl-johan bittra? eller kan jag ha misstagit svampen för någon annan sort, och i så fall vad?

0

Helena A

19 jul 2007 kl. 19:48

Troligen så har du plockat gallsopp.

0

Ann

19 jul 2007 kl. 19:49

E den farlig på något sätt? eller bara oaptitlig?
kännde mig så bombsäker på att det var karl-johan.

0

Helen, Danmark

19 jul 2007 kl. 20:25

Ja, det lyder som gallsopp, eller galderørhat som den hedder på dansk. Den ligner meget Karl Johan,men har mørkt net på stokken det har KJ aldrig. Den er ikke farlig, men uspiselig.
En rigtig ærgerlig fejltagelse,du kommer ikke til at tage fejl igen, tror jeg !

0

Elisabeth J

19 jul 2007 kl. 22:56

Hej!

Jag har gjort samma misstag också när jag var nybörjare.
Gallsoppen växer gärna intill träd och stubbar av tall,i stekpannan är köttet fortfarande kritvitt det blir inte K-J
Jag smakade alltid på sopparna efter det när jag var osäker,och spottade sedan ut,precis som man gör med kremlorna.

0

b

19 jul 2007 kl. 23:22

Gallsoppens rör är rosaaktiga, inte gula/gulgröna som hos KJ. Men även vana svampplockare kan låta sig luras av enstaka ex, så vid misstanke är det säkraste att smaka.
Man lär använda gallsopp i vissa bittra klosterlikörer etc. Jag tycker smaken påminner lite om Fernet Branca.

0

Daniel Persson

20 jul 2007 kl. 01:21

Kommer ihåg ett inlägg här på forumet för några år sedan. Det var torrt som attan i hela Sverige, så alla hade svårt att hitta svamp.

Då skriver en kille in och berättar att han hittat 25 liter Karl-Johan under senaste svamppromenaden. Oj, tänkte jag, vilken lyckost. Själv hade jag varit ute samma dag och endast hittat ett halvdussin… gallsoppar(!)

Dagen efter gör samma kille ett nytt inlägg och berättar att han stekt dem och att de smakade alldeles vidrigt, och att han därför ändrar bestämningen från stensopp till gallsopp.

Det förklarar ett och annat, tänkte jag, men framförallt: Jäkligt starkt att skriva det andra inlägget, jag hade nog tigit och skämts över den lilla fadäsen istället.

Snipp, snapp snut så var den anekdoten slut.

0

Ann

20 jul 2007 kl. 07:45

Tack alla.
Ja det måste nog vara sån där gallsopp jag fått hem då. Köttet e fortfarande vitt trots stekning, men någon rosa färg såg jag aldrig, under hatten var det ljust ljust gult.
och foten såg sådär ljus o fin ut, inget mörkt ådernät. Men kanske det e svårt o se på så där unga exemplar.
aja, i fortsättningen får jag smaka mig fram också. tack för alla svar.

0

Elisabeth J

20 jul 2007 kl. 18:03

Rören är först vita (det som sitter under hatten)senare blir de rosa av de mogna sporerna.

Ådernätet på den kraftiga foten är vitt upptill ocholivbrunt nedtill.

Allt står att läsa i Rymans bok Svampar

0

Mikael Lindqvist

20 jul 2007 kl. 23:50

He he!
Jag kommer också ihåg inlägget som Daniel Persson berättar om.Upp som en sol och ner som en pannkaka.
Jag har aldrig haft “förmånen”? att smaka Gallsopp.
Den växer tydligen inte här uppe.Jag har aldrig sett den.
Men som Daniel säger så är det grymt starkt att erkänna sitt misstag.
Men visst är det sådant här som forumet är till för.
Att dela med sig av sina med och motgångar,och att skratta åt dom.
Jag minns när jag i lindan av min svampkarriär fräste på en stekpanna full med svampar jag trodde var Sillkremlor.
Fy för den lede.
Jag vet fortfarande inte vad jag hade plockat,men dom var små med röd fot.Giftkremla kanske?

0

Bengt Sandh

21 jul 2007 kl. 13:26

Hej Ann!

Du skriver att rören var “ljust, ljust gula”. Då var det inte gallsopp vars rör aldrig är gula. Kanske var det KJ trots allt. Om den var angripen av svampsnyltingen kan den ha fått en bitter smak. Kan vara svårt att se med blotta ögat i början på angreppet.

Ett annant alternativ skulle kunna vara bittersopp men den har ganska röd fot.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone