0 268 visningar

7 svar

Nejlikbrosking

Morgan

20 jul 2007 kl. 10:17

Hej!
Jag har en fråga: Heter det Nejlikbrosking eller Nejlikbroskskivling?
Har svampen bytt namn eller är det bara en förkortning?

0

Hans v E

20 jul 2007 kl. 12:17

Det är en förkortning. När det gäller en del svampsläkten, ex.vis spindelskivlingar, har förkortningen blivit “officiell”: spindlingar.

0

Morgan

20 jul 2007 kl. 13:09

Ok! Tack Hans!

0

Hans v E

20 jul 2007 kl. 14:04

Trådskivlingar har blivit trådingar,
sprödskivlingar sprödingar och sköldskivlingar sköldingar,
men slätskivlingar har inte blivit slätingar eller kragskivlingar kragingar av någon anledning. Ej heller heter det tofsingar, bläckingar, flugingar, fjällingar, naglingar, trattingar, slemmingar ...än.
Hättingar är ingen “förlängning” av hättor utan hättlika skivlingar med icke-vitt sporpulver.
Taggsvampar har inte blivit taggingar utan de senare är ungefär: svampar med taggar och utan fot.
Murklingar är små, murkellika svampar.
Kremlingar är små skivlingar som växer på kremlor.
När det gäller riskor, tar man inga risker.

0

Det må jag säga...

RasJ Bohlin

20 jul 2007 kl. 17:28

...att det här Hans, var ett mkt uttömande svar, på min ära!!! :)

0

de nya namnen är fel

klas jaederfeldt

20 jul 2007 kl. 23:39

varför skall man spara på bokstäver, spindelskivling säger väl mer om svampen än spindling, det berättar att det är en skivling, detsamma gäller alla de förkortade namnen, vad är det för fel på vaxskivling till exempel, det säger att det är en skivling so har något att göra med vax. men en vaxing vad är det???

0

de nya namnen är fel

RasJ Bohlin

21 jul 2007 kl. 11:40

Jag måste ju hålla med om att vaxskivling LÅTER bättre iallafall! =)

0

de nya namnen är fel

Göran H

21 jul 2007 kl. 16:44

Spindling tycker jag låter som en insekt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone