0 864 visningar

13 svar

Äter ni örsopp?

gunhild

21 jul 2007 kl. 16:19

När örsoppen är så här liten och fin borde man väl kunna äta den?
Vore kul att höra från er som provat.

0

gunhild

21 jul 2007 kl. 17:53

Så här fina blev dom sen jag rensat och delat dem mitt itu.
Ska steka dem på en macka i kväll.

0

klas jaederfeldt

21 jul 2007 kl. 18:07

jag har stekt några på prov, tyckte att de smakade hyfsat

0

Lena M

21 jul 2007 kl. 18:24

Smaklig måltid Gunhild !

0

Bo Reyer

21 jul 2007 kl. 19:42

JA! Smörsoppen är en god matsvamp. Förlåt det lilla skämtet -det var svårt att låta bli. Den är nästan lika underskattad som fårtickan.

0

Lena M

21 jul 2007 kl. 19:53

FÅrticka som är så god ! Bo jag förtår inte skämtet, kanske jag är för trött efter en intensiv dag, försöker imorgon.

0

Bo Reyer

21 jul 2007 kl. 22:00

Lena! Örsopp stekt i riktigt smör är för mig detsamma som smörsopp. Ha en fortsatt trevlig helg.

0

gunhild

21 jul 2007 kl. 22:27

När jag förkokte svampen ändrade den färg och blev åt mörkrosa hållet.

0

Erik Ekholm

22 jul 2007 kl. 23:40

Har inte blivit av att jag provat, men enligt Nya svampboken så blir båda smak och konsistens bättre om de torkas. Kanske värt att prova?

0

Mikael Lindqvist

23 jul 2007 kl. 00:08

Haahhh!
Nu forstod också jag skämtet med (Sm)Örsoppen.
Jag kanske är lite seg i skallen efter 3 dagar på krogstråket i Östersund.
Om ni vill ha lite kul norr om Stockholm rekomenderar jag Östersund.
Veckan som kommer har vi krogstråket:8 tält med öl och mat.
Sedan Storsjöyran.!!!!!!!

0

Inga-Lill Franzén

23 jul 2007 kl. 17:27

Man skulle ju kunna göra det, om tillgången är dålig. I annat fall tycker jag den blir lite slemmig.

0

Gunhild

Eva G

23 jul 2007 kl. 18:14

Vad smakade anrättningen? Har aldrig provsmakat den

0

Eva G

gunhild

23 jul 2007 kl. 23:07

Ärligt talat jag vet inte vad den smakar, den hamnade i frysen. En fisketur kom emellan.(4 gäddor som blev hundmat) Det får bli avsmakning nån annan gång.

0

Lisa P-D

24 jul 2007 kl. 13:10

Hej!
Om jag minns rätt så gjorde någon en uppsats om örsoppen som projektarbete, men det är några år sedan. Har letat lite på hemsidan (Umeå uni), men inte funnit något. Kanske någon annan som minns?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone