Nina H, Sthlm norr
21 jul 2007 kl. 23:03
Efter tio dagars kursande och turistande i Skåne är jag åter hemma och här låg en burk tjärsalva och väntade. Tack Helena! Kan knappt bärga mig att komma ut i skogen. Så nu blir det en klyfta vitök (de är fina i år - blir självförsörjande i vinter)till nattamat. Så går jag upp tidigt imorgon, tar fram en gammal overall och mina gummistövlar och sprayar dem med Föllinge vildmarkspray, rollar på lite Mygga och gnider lite tjärsalva + vitlök här och där. Tjärsalva och Mygga runt handleder och i nacken. Till håret blir det huckle,(eller kanske rånarluva?) möjligen med en extra halsduk runt halsen. Sålunda rustad till tänderna (hoppsan höll på att glömma svampkorgen!)rusar jag ivrigt iväg till skogen för att kolla in mina “ställen” Kan knappt bärga mig - hur skall jag kunna sova inatt?
Ser i rapporterna att det verkar spruta fram svamp ur markerna. Oj, vad spännande!
Har man haft borrelia en gång så....
Mycket fästingar vet jag inte men de ÄLSKAR mig. Om det nu är min värme eller min koldioxid eller mitt blod, strunt samma - de hoppar på mig!!
Men går man efter vad Elsi skriver i tråden om fästingar så skall man väl gå naken (d.v.s frysa lite)och ha munskydd???
Brukar förbanna min oförmåga att göra mig av med grejor, men tänk imorse hittade jag en gammal overall med HUVA!!! Snacka om heltäckande!
Fast om det är som elwi skriver, att fästingar enbart går på värme och koldioxid, hur funkar då fästingmedel för hundar som t ex Frontline? För de funkar ju, om än ej 100%-igt.
Jag har inte haft ngn fästing på flera år trots att jag brukar ha linne o shorts i skogen (och skogarna här är knöfulla m rådjur), själv misstänker jag att Brun-utan-sol-preparat kanske avskräcker de vidriga krypen. Det kan vara inbillning, men jag är noga med att smörja in åtminstone benen m brus före skogsturer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.