0 513 visningar

11 svar

Vad har jag hittat i skogen?

Jenny

22 jul 2007 kl. 01:57

Hallå.
Delar med mig av min tur idag i Värmland.
½ kg kantareller, såg även trattkantareller vara på väg upp.
2 kg blek taggsvamp.
Det var dagens skörd.

Kan tillägga att en annan fick 2 fästingar på köpet som fick plockas.

Nu till min fråga. Hittade en konstig sak i skogen.
Har aldrig sett något liknande, vad är detta?

Bild 1.
Ser ut som en blandning mellan svamp och blomma!
Lite kladdig var dessa med.

Bild 2.
Hade ingen fot och svampen luktade verkligen KLORIN!
Vad är det för svamp som luktar ren klorin?

Bild 3.
Vad är denna för svamp?
Ska den vara så blå på undersidan, eller är den mögelskadad? Har aldrig sett en blå svamp

Tack på förhand.

3 bilder från idag.

0

Kalle

22 jul 2007 kl. 02:10

Nummer ett är tallört. En växt som saknar eget klorofyll och därför är så blek.

Nummer två är jag osäker på, men kan kanske vara brödticka.

Nummer tre är tydligt en taggsvamp. Det finns ju bara två såna som är blåaktiga. Så antingen är det blå taggsvamp eller dofttaggsvamp. Tycker det lutar åt den första, men skulle behöva veta hur den luktar för att vara säker.

0

Kalle

22 jul 2007 kl. 02:12

Fel av mig på nummer tre, min gissning, utan att ha känt doften, är att det är en dofttaggsvamp. Den blåa taggsvampen brukar väl vara mer blå även på ovansidan om jag inte missminner mig.

0

Till Kalle

Jenny

22 jul 2007 kl. 02:14

Åhh det var som sjutton.
Visste inte om det var en växt eller en svamp.
Men nu lärda man sig det. Tallört. :)
Den ser lite äcklig och läskig ut faktiskt.

Tyvärr så luktade jag aldrig på svampen, tänkte tyvärr inte så långt. 

0

Dofttaggsvamp

gunhild

22 jul 2007 kl. 11:13

Dofttaggsvampen kan du torka, den doftar länge och användes förr för att sprida väldoft i linneskåpen. Man kan också använda den att färga ullgarn den ger en gråblå färg.

0

Michael Krikorev

22 jul 2007 kl. 12:46

Håller med Kalle:
1: Tallört
2: Brödticka
3: Dofttaggsvamp

0

Anders Öberg

22 jul 2007 kl. 14:08

nr 2 är med all säkerhet fårticka.De uppspruckna exemplaren är typiskt och förekommer sällan hos brödtickan.

0

klas jaederfeldt

22 jul 2007 kl. 16:07

nej Anders, iallafall så har inte de fårtickor jag sett den hattfärgen, sätter en 5a på Brödticka

0

klas jaederfeldt

22 jul 2007 kl. 16:11

sedan så växer inte fårtickan så där gyttrat, de kan växa tillsammans men inte så tätt

0

Karin

22 jul 2007 kl. 17:46

Just det gytrade växtsättet på bilden tyder väl om något om att det handlar om just brödticka.

Jag har då aldrig sett fårticka växa som på bilden.

0

Anders Öberg

23 jul 2007 kl. 16:43

Kanske hade lite för bråttom i min analys, men bara kanske.Hävdar fortfarande att vissa kännetecken är typiska för att det är fårticka, de uppspruckna exen längst fram är typiska som brödtickan saknar att den sedan växer gyttrat lutar väl mer åt brödticka,men har själv hittat fårticka med samma växtsätt , men är ovanligt.De röd och brunfläckiga spåren i mitten talar för brödticka,men de typiska naggade hålen som kännetecknar brödtickan ser jag ingenting av på bilden.Osvuret är bäst,men lukt och upphättning avgör allt.

0

RasJ Bohlin

23 jul 2007 kl. 18:29

Reagerar brödticka på samma sätt som fårticka om man steker i gjutjärnpanna då?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone