Yes sir! Kolla på http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/svamp.htm
Ja åtminstone det skenet jag såg var blått, eventuellt lite gult i , Kolla in den här länken också http://svampguiden.com/sg_doc/autodidakten_09.pdf
RasJ - stålmage har nog inte jag. Faktiskt är det nog det sista man kan säga att jag har. Blir lite avis på folk som kan peta i sig nästan vad som helst och det enda som händer är att magen lååååter konstigt.
cicki - jag minns när du berättade om det där i höstas. Hur var det, lös du på dem först med ficklampa eller? Drar dit i kväll och plockar med mig några.
Fråga - varför kan det inte vara föränderlig tofsskivling? Dessa hade inte sådär prickig hatt som jag ofta sett hos honungsskivlingen..
Ny bild bif.
Njaee, inte så värst lika. Men de är väldigt lika de som finns i mina böcker. Ska lysa på dem ikväll och sedan plocka med mig några (om inte de små svarta krypen mumsat i sig allt).
Men har inte honungsskivlingen alltid prickig/fjällig hatt?
Envis in absurdum som jag kan vara, vill jag ändå ha det till..ja.. I’ll be back ;-)
Eva, ingen ficklampa,(förutom för att hitta till stället förstås…).Sen fick jag vänta en stund och få tillbaka mörkerseendet för att se det hela. Det är inte själva svampen utan myceliet som lyser så vill du att dom ska lysa hemma får du nog ta med dig en bit av barken också. Men det var värt nattutflykten. Det är ju inte så ofta man befinner sig i skogen när det är mörkt.
Tyvärr kom inget sken från dessa. De hamnade i stekpannan innan mörkret föll. Vi konstaterade att det var föränderlig tofsskivling. Nu såg vissa ut som på din bild Lena, medans andra var lite torrare (på samma tuva). Men inte tycker då jag att den är så god…
:)
Jag vet fortfarande inte vad detta är. 12-15 cm hög. Mörkbruna kraftiga skivor. Fjällig hatt. Ljusbrunt kött. Doftar gott!!
Barrskog till blandskog (mest barr). Foten skiftar i brund och lite orange/rosa/aprikos strimmor längre ned. Foten har liksom krullat sig på sidorna… Maskäten nederst. Som sag, luktar gott smakar inget speciellt…
Vem vet vad detta är?? I’m clue less..
torr konsistens
För mig ser det ut som en spindling, men med otypiskt utseende på grund av torka.
Det finns inte många arter med så mörkbruna skivor att välja på, därför tror jag att det kan vara umbraspindling, Cortinarius brunneus. Det är bara en gissning förstås.
Den arten har en svag rättikliknande lukt, som jag uppfattar som en god doft (men alla gör inte det).
Mmm jag var inte på spindling också, men hittade ingen som stämmer riktigt med denna. Rättika vet jag inte, men den doftar som vintervaxingen när den torkat.
Tänkte att om man korsar rabarbersvampen och umbraspindling så borde man komma nära.. kanske lite golia för hattens skull..
(bara tramsar)
Nu ska jag ut å plocka blåbär!
Tack Irene!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.