0 382 visningar

25 svar

Vad har jag hittat?

Eva K

23 jul 2007 kl. 18:05

1) den här vet jag!
2) den här vet jag!
3) vet inte, finns inte i någon av mina böcker..

0

Eva K

23 jul 2007 kl. 18:32

Förresten. Kan någon bekräfta 2:an?

0

Lena M

23 jul 2007 kl. 18:44

1 är väl svart hattmurkla

2 liknar honungsskivling, men är osäker

och 3-an vet jag inte

Det kommer säkert svar

0

Eva K

23 jul 2007 kl. 18:54

Hm. Min dator strular..
Ja, 1:an är svart hattmurkla. Tycker dom är fräna, ser lite sagoaktiga ut.
2:an ville jag skulle vara föränderlig tofsskivling. Fanns många där..

Ny bild på 1:an

0

RasJ Bohlin

23 jul 2007 kl. 19:18

Jag tror också på honungsskivling på bild två! Man kan äta hattarna om man hårdsteker… Jag är visserligen utrustad med stålmage! =)

0

cicki T Belgien

23 jul 2007 kl. 19:21

och honungsskivlingen är självlysande. Trodde det var en skröna först men jag kollade förra året, jättetrolskt!

0

RasJ

23 jul 2007 kl. 19:24

VAD????????????????

0

cicki T Belgien

23 jul 2007 kl. 19:27

0

RasJ

23 jul 2007 kl. 19:29

Otroligt! =D

0

RasJ

23 jul 2007 kl. 19:30

Det ska jag ut och kolla vid tillfälle!!!

0

cicki T Belgien

23 jul 2007 kl. 19:33

Gör det, inte undra på att folk trodde på troll och annat trevligt otyg! Men det var oerhört fascinerande att se!!!!

0

RasJ

23 jul 2007 kl. 19:34

Vilken färg??? Låt mig gissa på “radioaktiv grön”! =))

0

cicki T Belgien

23 jul 2007 kl. 19:36

Ha, ha, nej snarare åt det blåa hållet

0

RasJ

23 jul 2007 kl. 19:51

Jahaja! =D
Tänkte på mareld, lysmask osv, men svampen har altså en annan nyans då...

0

cicki T Belgien

23 jul 2007 kl. 20:30

Ja åtminstone det skenet jag såg var blått, eventuellt lite gult i ,  Kolla in den här länken också http://svampguiden.com/sg_doc/autodidakten_09.pdf

0

Eva K

24 jul 2007 kl. 08:29

RasJ - stålmage har nog inte jag. Faktiskt är det nog det sista man kan säga att jag har. Blir lite avis på folk som kan peta i sig nästan vad som helst och det enda som händer är att magen lååååter konstigt.
cicki - jag minns när du berättade om det där i höstas. Hur var det, lös du på dem först med ficklampa eller? Drar dit i kväll och plockar med mig några.

Fråga - varför kan det inte vara föränderlig tofsskivling? Dessa hade inte sådär prickig hatt som jag ofta sett hos honungsskivlingen..
Ny bild bif.

0

Lena M

24 jul 2007 kl. 08:38

Hej Eva, jag har en bild på föränderlig tofsskivling, tycker du att de är lika utseendemässigt.

0

Eva K

24 jul 2007 kl. 08:51

Njaee, inte så värst lika. Men de är väldigt lika de som finns i mina böcker. Ska lysa på dem ikväll och sedan plocka med mig några (om inte de små svarta krypen mumsat i sig allt).
Men har inte honungsskivlingen alltid prickig/fjällig hatt?

Envis in absurdum som jag kan vara, vill jag ändå ha det till..ja.. I’ll be back ;-)

0

cicki T Belgien

24 jul 2007 kl. 12:04

Eva, ingen ficklampa,(förutom för att hitta till stället förstås…).Sen fick jag vänta en stund och få tillbaka mörkerseendet för att se det hela. Det är inte själva svampen utan myceliet som lyser så vill du att dom ska lysa hemma får du nog ta med dig en bit av barken också. Men det var värt nattutflykten. Det är ju inte så ofta man befinner sig i skogen när det är mörkt.

0

Vad har jag hittat? cicki T

Eva K

24 jul 2007 kl. 12:50

Jag får nog campa lite då :)
De var lite oländigt till och hitta dit i mörker kan bli knivigt. Dessutom är det ju inte riktigt nattsvart om nätterna här ännu :) Men det ska bli spännande!

0

Vad har jag hittat? cicki T

cicki T Belgien

24 jul 2007 kl. 13:26

Kan väl bli spännande att campa mitt i skogen en mörk natt till svampsken, du kanske får sällskap av ett troll eller två ;)

0

Eva K

24 jul 2007 kl. 16:14

Är det inte som vet vad nummer 3 är då? Nu när den legat ett par dagar har foten blivit lite rosastrimmig. Jättefin :)

0

Vad har jag hittat? Det var föränderlig

Eva K

25 jul 2007 kl. 09:45

Tyvärr kom inget sken från dessa. De hamnade i stekpannan innan mörkret föll. Vi konstaterade att det var föränderlig tofsskivling. Nu såg vissa ut som på din bild Lena, medans andra var lite torrare (på samma tuva). Men inte tycker då jag att den är så god…
:)

0

Bild 3 - lite info

Eva K

25 jul 2007 kl. 14:09

Jag vet fortfarande inte vad detta är. 12-15 cm hög. Mörkbruna kraftiga skivor. Fjällig hatt. Ljusbrunt kött. Doftar gott!!
Barrskog till blandskog (mest barr). Foten skiftar i brund och lite orange/rosa/aprikos strimmor längre ned. Foten har liksom krullat sig på sidorna… Maskäten nederst. Som sag, luktar gott smakar inget speciellt…
Vem vet vad detta är?? I’m clue less..

torr konsistens

0

Bild 3 - lite info

Irene A

25 jul 2007 kl. 15:19

För mig ser det ut som en spindling, men med otypiskt utseende på grund av torka.
Det finns inte många arter med så mörkbruna skivor att välja på, därför tror jag att det kan vara umbraspindling, Cortinarius brunneus. Det är bara en gissning förstås.
Den arten har en svag rättikliknande lukt, som jag uppfattar som en god doft (men alla gör inte det).

http://www.funghiitaliani.it/index.php?s=5ff216be87440d7a7e039d895d19115a&showtopic=22136&pid=248698&mode=threaded&start=#entry248698

0

Bild 3 - lite info

Eva K

25 jul 2007 kl. 15:48

Mmm jag var inte på spindling också, men hittade ingen som stämmer riktigt med denna. Rättika vet jag inte, men den doftar som vintervaxingen när den torkat.
Tänkte att om man korsar rabarbersvampen och umbraspindling så borde man komma nära.. kanske lite golia för hattens skull..
(bara tramsar)
Nu ska jag ut å plocka blåbär!

Tack Irene!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone