0 459 visningar

10 svar

Vilken ticka?

Elisabeth J

23 jul 2007 kl. 20:05

Hej!

Den här tickan växte på vad jag tror var en björkpinne.
Den var ljusare i färgen när jag hittade den.Längden är 3,5cm och bredden är drygt 2 cm.

Vilken ticka substrat björk

0

Lars

23 jul 2007 kl. 20:11

Med svaga ögon och ej helt suveräna kunskaper så liknar det onekligen hasselticka.

0

Ytterligare en bild

Elisabeth J

23 jul 2007 kl. 20:11

En bild till!

0

Klas!

Elisabeth J

23 jul 2007 kl. 21:45

Är det en hasselticka som jag hittat?
Är inte det ovanligt på substratet björk?

0

Klas!

klas jaederfeldt

23 jul 2007 kl. 23:29

det ser onekligen ut som hasselticka, den är ju känd från hassel och ek.Ryvarden skriver att den i europa är känd på Al, lönn,carpinus (vad det nu är,har glömt) äkta kastanj,Cratageus (samma här glömt)  Bok ,Ask, asp, alm, så om ditt fynd på björk är en hasselticka så bör det vara första fyndet på det trädsslaget, MEN, det finns en hel del tickor som när de torkar får den färgen, Bäst är att mikroskopiera den, om du inte har möjlighet så sänd den till mej så skall jag titta.
Vadsbrovägen 16
15336 Järna

0

Klas!

Elisabeth j

24 jul 2007 kl. 10:31

Hej!

Du är ju bland de bästa att artbestämma tickor så jag ska posta den till dig.
Då kanske du kan bestämma om trädslaget är björk.Roligt fynd om det är så!
Det var en kvist som låg på marken, björkar fanns omkring.
Jätte mycket tack tills vidare!

0

klas jaederfeldt

25 jul 2007 kl. 16:30

det är en Hasselticka, svampen är på väg tillbaka till dej, jag tycker du skall sända den till Ryvarden i Oslo

0

Klas!

Elisabeth J

25 jul 2007 kl. 23:00

Hej!

Visst kan jag sända den till honom är det för att substratet är
björk?
Var hittar jag hans adress?
Tack för hjälpen.

0

Klas!

Lasse

25 jul 2007 kl. 23:10

Titta fyra inlägg upp i denna tråd så hittar du hans adress.

Vadsbrovägen
Järna

0

Klas!

klas jaederfeldt

25 jul 2007 kl. 23:26

det var inte Ryvardens adress , den kommer med tickan i brevet

0

Klas!

Elisabeth J

26 jul 2007 kl. 01:22

Jättemycket Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone