0 364 visningar

15 svar

Nyfiken

Jeanette P

24 jul 2007 kl. 10:53

Jag har inte varit och kollat så mkt svamp här uppe i Norrbotten innan jag flyttade tillbaka hit för 1,5 år sedan och efter ha bott i Uppsala så har jag blivit “svampbiten” och är nyfiken på vad det är för svampar man hittar, ätliga samt oätliga. Här jar jag kort på en sorts svamp som jag inte hittar i min svamp bok eller på nätet.
Kan någon hjälpa mig att stilla min nyfikenhet?

0

Göran

24 jul 2007 kl. 11:03

Ser ju ut som en riska av något slag. Fick man uppgiftre om i vilken typ skog den växte så vore det lättare att ge förslag på art.

0

Jeanette P

24 jul 2007 kl. 11:08

Dom växte på en skogsväg i en blandskog

0

Jörgen

24 jul 2007 kl. 11:25

Jag skulle gissa på pepparriska. PÅ marken syns massor med tallbarr och det stämmer ju väl in på pepparriskans “växtpartner”.

0

Lars

24 jul 2007 kl. 11:38

Ja, pepparriska är någon ingen dum gissning.

Den är ju väldigt vanlig på tallmarker.

0

cicki T Belgien

24 jul 2007 kl. 12:14

Jag läste på lite i databasen för jag hittade något liknande. Pepparriskan ska ha vit mjölksaft.

0

Jeanette P

24 jul 2007 kl. 14:17

Jag har inte delat denna eller luktat på den heller, men kanske får åka dit upp igen för att luska vidare..man är ju nyfiken ju =).

0

gunhild

24 jul 2007 kl. 16:12

Smaka på en liten bit, och du känner genast om det är en pepparriska.

0

Tony S

24 jul 2007 kl. 18:20

Jag tror också på pepparriska. Man kan ana en liten mörk papill nära mitten på något ex.

0

Jeanette P

25 jul 2007 kl. 00:51

Tack så mkt för alla svar!
Jag ska ta mig ut dit igen och kolla upp den bättre nu när jag vet lite hur jag ska göra.
Det kommer säkert flera frågor längre fram =).

0

Tony

AnnaMaria

25 jul 2007 kl. 09:15

Om du vill förklara vad du menar med papill så blir jag glad.
Kul att lära sig något nytt.

0

Göran

Göran H

26 jul 2007 kl. 19:42

Jag skriver ibland på Forumet med
signaturen Göran H. Det vore bra om du signerade dina inlägg lite tydligare. Lägg till någonting framför eller efter, som Bossarna gör. Vill inte gärna bli ihopblandad med inlägg jag inte står bakom. Det är nämligen lätt att någon tror man missat pre -alt. post - fix .
OK?

0

Göran

Tony S

27 jul 2007 kl. 12:54

AnnaMaria:
Med papill menas en liten spetsig puckel.

0

Inga-Lill Franzén

27 jul 2007 kl. 13:54

Gej!
Det ser ut som en Pepparriska. Växer ofta rikligt där den finns.
Svampen gillas mycket av finländare, som har den i sin finska risksallad.
Svampen bör kokas av, eftersom den annars är besk.

0

Jeanette P

27 jul 2007 kl. 16:13

Finns det andra som har förslag på vad man kan använda pepparriskan till, skulle vara skoj och pröva någon ny svamp och inte bara dom vanligaste som typ, kantarell, trumpetsvamp.

0

Hans v E

28 jul 2007 kl. 23:03

Det är säkert lakritsriska. Luktar curry. “Mjölk"saften är vattenklar, dock inte på dessa fruktkroppar som är för gamla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone