Ont om svamp var det i skogen, men dikeskanterna gömde några kul arter. Gissa gärna!
Den första (bild 1 & 2) växte på lermark med mycket fukt och mossor.
Den andra växte lite torrare, bland blommande rödklöver och prästkragar.
4 cm bred hatt på den första, den andra har porer på undersidan
Ängsticka stämmer bra!
Den andra har jag problem med. Den är förmodligen en nära släkting till (eller varietet av) tidig åkerskivling, Agrocybe praecox, men jag hittar ingen beskrivning som stämmer riktigt bra. Hatten är som ung ganska mörkt olivbrun. När den har växt ut blir den mer grönaktig och marmorerad. Det här exemplaret som jag hittade i år, har t.o.m. en blå ton i hattkanten. Den blir blekt gulgrå vid intorkning. Ringen förblir extremt stor och yvig.
Sporerna är tjockväggiga, ellipsoida med tydlig groddpor, 9-11 x 6-7 my. Cheilocystider liknande dem som finns hos A. praecox och A. paludosa finns, men sparsamt.
Någon som har bra kläm på Agrocybe-artena - ifall den här platsar inom variationsbredden hos tidig åkerskivling?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.