Oj, och vi kallar den för “norsk kantarell”, därför att det har förekommit flera förgiftningsfall i Norge, där de som har plockat dem har trott att det var kantareller. Tydligen är det inte bara en norgehistoria.
Jag har alltid undrat hur det går till, för jag har svårt att tänka mig att det kan handla om förväxling, även om man bara har ett svagt hum om hur kantareller ser ut. Då tror jag mer på att kantareller bara är något som plockarna har hört talas om..
Jag är rädd för att en säsong som den här, som har gjort att tv och alla tidningar i södra Sverige berättar om mängderna med kantareller, och uppmanar folk att ge sig ut och plocka, kommer att medföra en uppgång av förgiftningsfall i år. Tyvärr känner inte alla till riskerna med att ta fel svampar.
Vad tycks om den här artikeln t.ex:
http://tv4nyheterna.se/1.144044/nyheter/2007/07/23/skogen_redan_full_av_guld;jsessionid=abcPB4vV9IhUB82ZXieqr
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.