Som nybörjare är jag väldigt förtjust i att undersöka alla svampar, vilket ofta inkluderar att ta i dem. I skogen finns det ju inget handfat med tvål, så min fråga är:
Hur försiktig bör man vara med att plocka matsvamp med samma tassar man nyss tagit i en oidentifierad kanske supergiftig rackare?
Tacksam för svar så att jag inte förgiftar mig själv snart ;-)
Nej, inte ens våra allra giftigaste svampar är farliga att hantera med bara händerna. De flesta av dessa svampgifter är bundna till svampvävnaden och lossnar inte nämnvärt ens vid kokning. Du måste få ner bitar av svampköttet i magen för att riskera att bli förgiftad.
Däremot vet jag inte hur pass farligt det är att smaka på färska svampar av t ex vit flugsvamp eller toppig giftspindling som man sedan spottar ut. Jag vill minnas att en dos på ca 50-70 g färska vita flugsvampar betraktas som dödlig dos (dvs. då det är 50% risk att utgången blir dödlig om ingen behandling ges).
Så för att summera: Hantera med händerna är ingen fara, giftet går inte genom huden och hoppar inte heller över till andra svampar i närheten. Däremot bör man inte provsmaka dem.
Tycker att den vita och gulvita flugsvampen har såpass karaktäristisk doft att de inte behöver provsmakas.
Dessutom finns det egentligen inga matsvampar som liknar dem så mycket att en så noggrann examinering är nödvändig.
Men visst, jag har också känt behov av att tvätta händerna en gång när jag pillade med en förmodad bolmörtskivling!
Såhär i efterhand tror jag att det rörde sig om vårmusseron så det var nog ingen fara!
Just känslan av att “gift på fingrarna” skulle kunna gå över i andra svampar har kanske de flesta svampplockare haft. Nu kan vi lugnt avfärda den fördomen, men jag tänker i alla fall inte “suga på tummen” efter att ha tagit i en giftig rackare!
Stenmurklan är tydligen en sort som “smittar” genom luften. Jag hittade den här infon om den. http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/gyromitra_esculenta.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.