Hej.
Var ute och plockade lite i eftermiddags och hittade ganska många exemplar av en ljus svamp, som jag tyckte såg ut som en riska, men jag hittar ingen bild som liknar den här i databasen.
(Ursäkta den dåliga upplösningen)
http://tinyurl.com/7ezgr
I verkligheten ser den ljusare ut än på bild. Väldigt ljust brun.
Jag hittade dem i granskog och de var från 4 till 10 cm stora i diameter. Ingen saft kom fram när jag skar i den.
Tack så mycket för svaret.
Nu är jag rädd att jag har hittat Gifttrattskivling (Clitocybe dealbata). Jag har några exemplar som på pricken liknar de som finns här på svampguiden.com, och de växte tillsammans med de jag har bild på.
Tur att jag hittade två fina fjällskivlingar samt en OK Karl-Johan i alla fall. Det är svårt att förstå varför man inte plockat svamp på ca 10 år när man sitter och mumsar på stekt färsk svamp =)
En fråga till:
Hur länge kan man låta svamparna ligga framme obehandlade?
Egentligen är det väl bara kantareller (gula och tratt-) som man kan ha liggande orensade några dagar. Alla andra, i synnerhet soppar, blir fort dåliga.
De som har små maskangrepp hinner dessutom bli helt genomätna på några timmar, därför försöker jag ta mig tid att rensa dem på plats i skogen (tar bort rör, delar hattar och fötter mitt itu och lämnar allt i skogen som inte duger till stekpannan).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.