0 4283 visningar

18 svar

Snylting

Brittis

29 jul 2007 kl. 15:05

Ni pratar om snylting, hur ser en sådan ut? Vad är det för snyltingar som går på kantareller?

0

Anna L

29 jul 2007 kl. 15:16

Det undrar jag med, berätta gärna ni som vet.

0

cicki T Belgien

29 jul 2007 kl. 15:20

Jag googlade lite och brast ut i ett jättefnitter! Trot eller ej men svampsnyltingen kallas för GUL svampsnylting (apropå tidigare diskussioner om “gul” kantarell ;)). Det står en massa om att den angriper främst Karl-Johan men inget om kantareller. Kanske nån av stjärnorna vet mer. Hittade i varje fall en kul sida med lite av varje http://hem.passagen.se/esopp/tips.htm

0

Karin Z

29 jul 2007 kl. 16:22

Annars finns ju den giriga tvåbenta svampsnyltingen som ofta ses ströva i skog och mark så här års! Angriper ofta kantareller har jag hört!

0

klas jaederfeldt

29 jul 2007 kl. 16:27

Gul svampsnylting eller Soppsnylting som den också kallas, går främst på tidiga Karl Johan (även andra soppar) ett förstadium där man kan se att svampen är angripen är, Monstruös stor fot och pytteliten hatt, klämmer man på en sådan kalle så är den mjuk,inte alls hård och fin som en frisk svamp skall vara, Efter ett tag förändras värdsvampen av angriparsvampen, och blir vit, efter ytterligare ett tag blir den gul, för att till slut bara bli en möglig massa

0

Snylting-tack Klas

Brittis

29 jul 2007 kl. 16:30

Tack Klas! Kan man då säga att snylting är en sorts svamp den med? Som vissa påstår här på forumet, att dentar kantarellerna när de blir stora - det har jag aldrig sett.

0

Snylting-tack Karin Z

Brittis

29 jul 2007 kl. 16:31

Jag tror som du, att den tvåbenta snyltaren är värre o tas med :o)

0

Fråga till Klas

cicki T Belgien

29 jul 2007 kl. 16:38

Den tvåbenta snyltingen i gul regnjacka är nog värst ;) men visst blir man besviken när man hittar en snygg Karl-Johan som är alldeles “snyltad”. Klas, har googlat, och inte hittat nåt vettigt. Snyltar snyltingen även på exvis kantareller, taggsvamp?

0

Snylting-tack Karin Z

Karin Z

29 jul 2007 kl. 16:38

Ja men det gör inte så mycket. Låt snyltingarna ta kantarellerna och plocka sedan alla andra bra svampar som inte snyltingarna känner igen och triumfera med din fyllda korg!

0

Snylting-tack Karin Z

Brittis

29 jul 2007 kl. 17:00

Precis, ngn som vet att om det växer trumpetsvamp, svart, på ca 1 kvm, är det vanligt att “thats it” eller borde det finnas mer i närheten? Jag kikade runt o kammade noll…de är inte precis lätt funna heller de rackarna!

0

Snylting-tack Karin Z

cicki T Belgien

29 jul 2007 kl. 17:11

Har kammat noll när det gäller trattkantareller. Det har varit “antingen eller”.

0

klas jaederfeldt

29 jul 2007 kl. 19:40

jag har aldrig sett någon snylting på kantarell, bara på soppar ,riskor och kremlor

Snylting kallar man en svamp som växer på andra svampar.på soppar Hypomyces chrysospermus, gör soppen gul och möglig.
Hypomyces lateritius gör riskor utan skivor och det blir hårda svampar rosafärgade. Hypomyces viridis för vandlar riskor (kremlor) till gröna mumier

1 soppsnylting,2 Hypomyces lateritius på läcker riska,3 Hypomyces viridis på (kremla eller riska)

0

Snylting-tack Karin Z

per dd

29 jul 2007 kl. 19:43

cicki, trattkantareller torde vara alldeles förtidigt även i dina sydliga trakter. och snyltingen som tar kantareller är givetvis andra som hinner före mig till dem !!

0

Per

Brittis

29 jul 2007 kl. 20:02

Jag sitter just o mumsar på mina första trattkantareller, de är väldigt tidiga iår, det hade du sett om du tittade under rapporter!

0

Klas

Brittis

29 jul 2007 kl. 20:02

Tack för de fina bilderna; o tillhörande information!

0

Hans v E

29 jul 2007 kl. 20:06

Varför brast du ut i fnitter cicki? Den heter ju gul svampsnylting.
Ja, den är en sorts svamp den med, Brittis. Den hör till kärnsvamparna (=pyrenomyceterna, som hör till sporsäcksvamparna, dit murklor och skålsvampar också hör).
Men ingen svampsnylting går på kantarell, vad jag vet. Däremot finns det grönsnylting som går på kremlor, blodrisksnylting, m.m. De är också kärnsvampar.

0

Hans

Brittis

29 jul 2007 kl. 20:09

Tack! Frågan uppstod när jag läste i forumet att man skulle plocka kantarellerna små innan snytingen tog dem! Det var för att jag aldrig sett snyting på kantarell som jag blev som ett frågetecken! Men det var ju bra för då fick jag lära mig mkt intressant idag oxå :o)

0

Snylting Hans

cicki T Belgien

29 jul 2007 kl. 20:51

Tja fnittret berodde på att snyltingen var gul…

0

/Ny svampplockare, Jämtland

28 aug 2016 kl. 08:17

Är blodriska drabbad av snylting ätbar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone