Jag googlade lite och brast ut i ett jättefnitter! Trot eller ej men svampsnyltingen kallas för GUL svampsnylting (apropå tidigare diskussioner om “gul” kantarell ;)). Det står en massa om att den angriper främst Karl-Johan men inget om kantareller. Kanske nån av stjärnorna vet mer. Hittade i varje fall en kul sida med lite av varje http://hem.passagen.se/esopp/tips.htm
Gul svampsnylting eller Soppsnylting som den också kallas, går främst på tidiga Karl Johan (även andra soppar) ett förstadium där man kan se att svampen är angripen är, Monstruös stor fot och pytteliten hatt, klämmer man på en sådan kalle så är den mjuk,inte alls hård och fin som en frisk svamp skall vara, Efter ett tag förändras värdsvampen av angriparsvampen, och blir vit, efter ytterligare ett tag blir den gul, för att till slut bara bli en möglig massa
Den tvåbenta snyltingen i gul regnjacka är nog värst ;) men visst blir man besviken när man hittar en snygg Karl-Johan som är alldeles “snyltad”. Klas, har googlat, och inte hittat nåt vettigt. Snyltar snyltingen även på exvis kantareller, taggsvamp?
jag har aldrig sett någon snylting på kantarell, bara på soppar ,riskor och kremlor
Snylting kallar man en svamp som växer på andra svampar.på soppar Hypomyces chrysospermus, gör soppen gul och möglig.
Hypomyces lateritius gör riskor utan skivor och det blir hårda svampar rosafärgade. Hypomyces viridis för vandlar riskor (kremlor) till gröna mumier
1 soppsnylting,2 Hypomyces lateritius på läcker riska,3 Hypomyces viridis på (kremla eller riska)
Varför brast du ut i fnitter cicki? Den heter ju gul svampsnylting.
Ja, den är en sorts svamp den med, Brittis. Den hör till kärnsvamparna (=pyrenomyceterna, som hör till sporsäcksvamparna, dit murklor och skålsvampar också hör).
Men ingen svampsnylting går på kantarell, vad jag vet. Däremot finns det grönsnylting som går på kremlor, blodrisksnylting, m.m. De är också kärnsvampar.
Tack! Frågan uppstod när jag läste i forumet att man skulle plocka kantarellerna små innan snytingen tog dem! Det var för att jag aldrig sett snyting på kantarell som jag blev som ett frågetecken! Men det var ju bra för då fick jag lära mig mkt intressant idag oxå :o)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.