Fåglar är lättare att artbestämma än svampar, framförallt som fåglarna låter mer och rör sig snabbare än svamparna. I min nya gräsmatta i sydöstra Skåne paraderar dessa bredhattade (ø≈20 cm) exemplar. De är skuggade av ett enormt körsbärsträd och en ännu större kastanj. Tre meter bort står ett aningen mindre exemplar. Jag har vare sig luktat eller smakat på dem. Vad kan detta vara?
Det är väl lättare att bestämma något som står stilla än något som rör sig snabbt!? Det är just därför jag tycker det är roligare med svamp än med fåglar. Tur att svamparna inte flyger, brukar jag säga. Tänk om dom lät också!
Titta för säkerhets skull under hatten på dina jättar. Har dom inte skivor utan porer är det inte jättetrattskivling. Men har dom skivor kan det nog vara något annat också. Jag tycker dom är rätt lika pärlmusseron. Dom har svartprickig fot.
Javisst, för jämför man dessa bilder så är saken klar. Vi bugar för sakkunskapen och den snabba servicen!
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Leucopaxillus%20giganteus&Category=Svampe
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.