Efter att ha läst artikeln om svampförgiftning av torkad svamp på burk så kan man fundera på vad som funnits i burken. Man misstänker spindelskivling men tyder inte symptomen snarare på muskarinförgiftning och trådskivlingar eller trattskivlingar?
Tjena Mattias! Hur är läget? Hoppas det är bra med dig.
Jag kan ju fylla på lite information här eftersom jag ringde och talade med toxikolog Ulf Hammerling på livsmedelsverket ang. detta.
Han berättade att det var en privatperson som hade kontaktat livsmedelsverket efter att ha fått dessa förgiftningssymptom.
Ulf höll med om att symptombilden indikerade inblandning av mag-tarmretande och nervpåverkande gifter (med påverkan både på centrala och perifera nervsystemet).
Och han uteslöt själv inte möjligheten att ibotensyra, muskimol och muskazon (som finns bl.a. i rödflugsvamp) skulle kunna vara inblandade.
11 st av de misstänkta svampburkarna skickades till Svengunnar Ryman på fytoteket i Uppsala för identifiering av innehållet.
8 av de 11 förpackningarna visade sig innehålla andra svamparter än karljohan!
Bl a. hittades arter ur släktena Russula (kremlor), Lactarius (riskor), Melanoleuca (“mörkmusseroner”) samt spår av någon brunsporig skivling som “möjligen” kan vara av släktet Cortinarius (spindlingar).
T.o.m. spår av kantarell hittades i någon/några burkar.
Med allt detta i bakhuvudet tycker jag risken verkar stor att stöta på andra burkar av samma märke som innehåller arter från andra svampsläkten än de påträffade. Jag tänker t ex på arter som kan orsaka förgiftningar med en symptombild som stämmer bättre överens med den aktuella fallbeskrivningen (typ muskarin eller liknande precis som Anders nämnde i första inlägget).
Det är tydligen kommunernas Hälso- och miljöskyddsförvaltningar som ansvarar för att kontrollera innehåll i importerade varor i detaljistledet. Givetvis har importörerna också ett ansvar.
Kom gärna med fler inlägg i ämnet om ni får reda på något mer eller om ni själva stöter på de “fruktade burkarna”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.