Regn behövs för svamp. I början av säsongen skrek marken efter vatten, och det gör den fortfarande i vissa delar av Sverige, men på många håll har det kommit mycket nederbörd.
Hur mycket har ni fått sedan juni månad? Värmen har det ju egentligen inte varit något fel på. Det är väl bara i juli som den har varit lite frånvarande i vissa delar av landet.
Här i Sjuhäradsbygden i Västergötland har det kommit mycket regn. Vill ni gissa hur mycket det har kommit under juni och juli, så får ni svaret när några har svarat.
Jag gissar på ca 300 mm.
Jag har antecknat regnmängderna som vi har fått på vår kolonilott här i NV Skåne, men jag har slarvat - av uppgivenhet. Så när jag nu räknar ihop det till 287 mm är det i underkant.
(Jag har bara räknat fr o m midsommar, men det regnade inte så mkt i juni innan dess.)
Tack, buffy, för ditt svar. Det är lika bra att jag avslöjar vår nederbördsmängd här. Den är otroliga 451 mm under juni och juli. Det återstår visserligen ett dygn, men det förändrar nog inte mycket. Frånsett de första dygnen i juni har allt regn kommit sedan den 16 juni, alltså under ca 6-7 veckor. Trots att det här på västsidan av sydsvenska höglandet är ett avrinningsområde ligger nu åkrarna även här delvis under vatten. Det är otroligt blött. Förutom midsommarafton kom mycket regn den 26 juni och den 27 juli. Hoppas på mycket svamp i höst!
Jag åt bara de fina exemplaren av aspsopparna och björksopparna på bilden.
Kantarellerna är fortfarande små, men om två veckor kanske….
Jag har som sagt bara antecknat sed. midsommarafton, vi fick en del regn från omkring 12/6 också, men inte katastrofalt mkt, så då skrev jag inte upp mängderna. En oherrans massa regn har vi fått & några ggr har hela kolonilotten stått under ca 1 dm vatten, vi har de senaste veckorna kämpat som illrar med att pumpa bort säkert 15-20 kubikmeter.
Men här i trakterna finns det sedan ett par veckor tilbaka kantareller i alla storlekar utom de allra största. Trist nog börjar de nu på vissa ställen bli vattenskadade och sunkiga =(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.