Det beror ju delvis på vädret och växtstället: temperaturen och hur mkt det regnar, hur pas väldränerad marken är osv. Men om du har hittat en massa småkantareler t ex invid stigar där de ju gärna växer i mossan, så ta dig en närmare titt i omgivande blåbärsris, lövtäckta, skuggiga sluttningar osv., för då hittar du antagligen större exemplar som “gömmer sig” där! (Så ser det i af ut just nu i skogarna här omkring.)
kantareller
Tack Buffy!, du hade några tips där som verkade intresanta :), sist jag jagade kantarell så undrade jag om de växer i blåbärsris, så nu vet jag att de gör det :) ...
Jag plockade kantarellerna i ett gammalt militärt övningsområde. Jag hittade kantareller kring gamla vattenfyllda hjulspår från militärfordon.
Men det blev dessvärre inte så mycket svamp ... Detta var ca två dagar sedan, fundera på att gå dit igen idag och leta lite mer ...
Bor i Karlskrona, så det är när till havet ...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.