Funderar på om min patenterade råttfälla går att anpassa till rådjur. Så här gör man iallafall en enkel råttfälla: Man behöver en brädstump, ett rakblad och en spik. Montera rakbladet på brädan och spiken strax bakom och beta med ostbit. Första dagen kliver råttan upp på brädan, sträcker halsen över rakbladet och tar ostbiten. Dag 2 och 3 gör man likadant, men dag 4 sätter man inte dit någon ost. Råttan gör som tidigare men när den upptäcker att osten saknas skakar den på huvudet och säger -ingen ost idag varpå den mister huvudet. Funderar på en liknande anordning mot rådjuren som tar min svamp, men får nog byta rakbladet mot ett lieblad.
Har hittat trattkantareller flera ggr redan, varav några “fullvuxna”. Rödgul trumpetsvamp skulle jag SÅ gärna vilja hitta, men har aldrig sett ngn i verkligheten. Hur ser de ut som små? Växer de i täta klungor som trattkantareller? Vore roligt om någon kunde lägga in en bild på trumpetsvampar i deras växtmiljö!
Här är en bra bild av både stora och små på växtplatsen:
http://users.skynet.be/bs133881/champis/cantharellus_lutescens_(yd)_3.htm
Cantharellus lutescens är det gällande namnet, men den kan också hittas om man söker på
Cantharellus aurora eller
Cantharellus xanthopus.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.