På vår tomt växer några kantareller, de är små än så länge och ganska torra men tror ni att de blir större om jag tar och vattnar med vattenkannan i någa veckor?? Eller ska jag ta dom med en gång? man vill ju inte att maskarna o sniglarna ska hinna före..
Ja det var inte kul, för det smakade verkligen “galla”!! så jag fick slänga alla mina fina kantareller eftersom jag stekte dom tillsammans… :-(
Men förra året plockade vi senare på hösten och då hade jag inga problem med att skilja dom åt, men nu fanns bara gallsoppen och i min iver över att hitta svamp, glömde jag liksom bort att gallsoppen fanns… Men nu kommer jag aldrig att glömma, “learning by doing”.. :-)
I mina trakter (NV Skåne) ser man ofta svarta skogsniglar som äter på kantareller, o nästan alla större kantarell-ex bär spår av deras framfart. Kan det vara för att det är ont om annan svamp? De enda soppar jag hittills stött på i ngn mängd är just gallsopp.
Är det för tidigt på säsongen, eller?
ja undra på du, men i svampguiden står den ju med som förväxlingssvamp, så, såå himla korkad var jag väl iallafall inte… tror säkert att någon individ i detta land gjort samma misstag någongång, eller är jag unik??? Dessutom hade jag min sambo med mig och han plockade oxå flera i tron att det var Karljohan, men han är ju inte heller nåt svampgeni…
Jag såg just ditt andra inlägg.
Blir lite full i skratt, jag gjorde nästan samma sak.. för inte så länge sedan.. Men jag hann aldrig börja steka den, eftersom jag hann läsa om smakprov (var tveksam på sorten). Så nu smakar jag lite av hatten redan i skogen, så slipper jag släpa på nåt i onödan. Både kremlor och soppar och annat jag lurar på (dock inga giftiga, dom har jag “pluggat in”). Kremlor är knepiga tycker jag, speciellt de röda…så det blir till att studera dessa lite närmare denna säsong. Det är kul att lära sig nya saker, eller hur? :-)
ja det är verkligen kul att lära sig nytt om svampar. Jag brukar provsmaka om jag hittar nån kremla men sopparna har jag aldrig tänkt på att man kanske oxå borde provsmaka på, å andra sidan tycker jag mandelkremlorna är tämligen smaklösa så jag brukar hoppa över kremlor helt och hållet…men några andra soppar än gallsoppen har jag inte hittat ännu…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.