0 414 visningar

1 svar

VIOLGUBBE/GUMMA.

Bo Reyer

1 aug 2007 kl. 11:18

Eftersom jag vet att ovannämnda art är rödklassad och kommer att inventeras i Västmanlands län under hösten behöver jag lite råd och tips för “eftersök”. Jag har vid ett flertal tillfällen de senaste 35 åren sporadiskt hittat denna art väldigt nära Sala, men då det förekommit viss skogsavverkning i området är jag osäker på om beståndet finns kvar. Jag vet att det är en mykorrhizaart som i södra Sverige lever i symbios med bok (här i Sala är böcker sällsynta) och med gran på mina breddgrader. För att underlätta sökningen undrar jag om någon vet på ett ungefär hur långt ifrån en gran den kan hittas, samt om åldern på värdträdet har någon betydelse. Ev fynd kan rapporteras till länsstyrelsen eller kommunekologen.

0

Elisabeth J

1 aug 2007 kl. 18:01

Hej Bo!

Violgubbe är en lynnig svamp,vissa år kan den helt utebli.
Förra året var väldigt gynnsamt för den,på vissa ställen kan den komma väldigt tidigt och på andra ställen är den sen,detta beror förstås på värmen och nederbörden.

Åldern på värdträdet tror jag inte har betydelse,även om den på flera av mina växtplatser har vuxit gamla granar,jag skriver vuxit för att många av skogarna är avverkade.

Jag har hittat två nya fyndplatser i en skog som gallarades för cirka fem år sedan.
Visserligen finns det ett antal stora granar en bra bit från växtplatsen,men där de just växer är det inte stora gamla granar.

Där har det även kommit raggtaggsvamp Hydnellum mirabile, även en del ramarior fingersvampar växer gärna i samma skogen.

Som du kanske vet växer den gärna i häxring och desto större ringen är desto äldre är mycelet.
Jag har alltid faschinerats av den här svampen och i över 30 års tid har jag haft möjlighet att se hur den växer.

I en av skogarna är ringen nästan dubbel och cirka 10 meter i omkrets,men det är bara ett par gånger som hela ringen har varit full av fruktkroppar,nu har många träd blåst ner också och det påverkar säkert mycelet.

Lycka till med rapporteringen och att skogarna finns kvar.
Jag har kontaktat länstyrelsen i mitt län och fått en mailadress till en person,som just nu hade semester!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone