Igår hittad jag taggsvampar med tunn ojämn hatt och väldigt små taggar och de växte i gräs, planterad granskog, ingen utpräglag doft / smak. Hittar ingen som är lik den i någon bok, vad är det för någon ?
Och idag en annan taggsvamp i granskog , de växte många gyttrade tillsammans. Jag kan inte ta igen doften och inte någon behaglig smak tycker jag. Namnförslag mottages !
Hej Lena!
Har du smakat på svamparna?
Smaka och känn efter om den är mild eller blir stark eller om någon smakar vetemjöl,lakrits m.m
Här finns att läsa om taggsvampar!
Många är skyddsvärda! Åtgärdsprogram finns!
Läs!
http://www.e.lst.se/e/amnen/naturvard/djurvaxter/Hotade+arter/Fjalltaggsvampar.htm
Vilka fina svampskogar du har gått i, Lena!
Den förstnämnda, med tunnare hatt och bleka taggar, ser ut som grantaggsvamp, Bankera violascens - men den behagliga doften som påminner om selleri brukar kunna kännas, både på den och släktingen Bankera fuligineoalba som växer i tallskog.
Den andra, med mörkare taggar, var lite knepigare. Vad jag kan säga säkert, är att den tillhör släktet Sarcodon. Lukt, smak, och hur den ser ut i genomskärning, är viktigt att veta för artbestämningen.
Ska jag döma den efter färgen, vill jag ha den till slät taggsvamp, Sarcodon leucopus. Den ska växa med tall i kalkrik mark, och den kan den nog ha gjort eftersom det finns tallbarr där på marken. Lukten beskrivs som en blandning av curry och lakrits, smaken något besk. Det är en mycket sällsynt art!
Ett tänkbart alternativ är brödtaggsvamp, Sarcodon versipellis, som svartnar med åldern och efter tumning. Det är en granskogsart, men brukar inte ha så grå hattfärg. Lukten är kryddigt sötaktig, påminnande om pomerans (därav namnet brödtaggsvamp). Smaken är mjölliknande, oftast mild, men kan ha en bitter eftersmak. Den är också sällsynt, men vanligare än S. leucopus.
Jag tycker att du ska torka ett exemplar av svampen och skicka till Fytoteket i Uppsala. Du kan få reda på vilken art det är, men ännu viktigare är att ditt fynd blir dokumenterat och kan bidra till att skogen får det skydd den förmodligen förtjänar.
Här är länken till åtgärdsprogrammet för rödlistade fjälltaggsvampar (Sarcodon)
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5609-3.pdf
Hej!
Jag tycker inte att det är brödtaggsvamp versipellis se bild.
Slät taggsvamp har jag ingen erfarenhet av mer än i text.
Däremot så tycker jag att den liknar unga glaucopus modestum
tyvärr så har jag ingen bra bild av den,när de är unga!
Lena du måste spara och torka svamparna gärna fler än ett ex.
Hur stor är hatten i cm radie.
Längst ner på foten om du skrapar ser du någon färg där?
Smak?
Brödtaggsvamp Sárcodon versipéllis
Godmorgon !
Jag lägger taggsvamparna på tork så får jag mera info nästa vecka hur jag skall förfara sedan, jag skall åka bort några dagar och har lite att bestyra med.
Den som ni tror är “slät taggsvamp” växte i barrskog, övervägande gran med inslag av tall. De gallrade där för två år sedan så det är relativt ljust och öppet nu med mossa / blåbärsris.Doften som jag hade svårt att ta igen kan vara åt lakritshållet, smaken var besk.
Hemkommen efter en minisemester i södra delen av vårt avlånga land lägger jag ut ett par bilder till på vad ni trodde var ” slät taggsvamp “. Strax bredvid under en gran växte andra taggsvampar som jag tycker påminner om de första , bara slätare i hatten men samma taggar enligt mitt seende. Har tagit hem och torkat dem ,skall jag gå vidare och skicka in dem för analys som ni tyckte ? ( Irene, Elisabeth J och Mattias )
Det finns ju bitter taggsvamp också. Bilden är inte helt olik. Den är mycket mindre än slät taggsvamp. Den luktar starkt av bittermandel och är blågrön i fotbasen om man skär itu den. Oavsett var det är så är den sällsynt och det vore bra om du kunde skicka den till någon och få en korrekt bestämning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.