0 675 visningar

56 svar

Danske kantareller

Hanna

1 aug 2007 kl. 18:49

Jeg har fulgt lidt med på sidelinien her og har lyst til at fortælle om min svampetur i dag sammen med en god ven i en nordjysk skov. Vi plukkede på ca. 4 timer 8,7 kg. urensede kantareller, - deraf en enkelt hvid (samme sted som der blev fundet hvide kantareller for 6-7 år siden. Jeg fulgtes med PerD, som er en stor svampeekspert og et virkeligt rart og omsorgsfuldt menneske. Hvis ikke, jeg havde været af sted med ham, havde jeg nok kun fundet ganske få svampe… Jeg synes, I skal nyde et billede af min kurv, inden jeg går i gang med at tømme og rense.

0

Grethe F

1 aug 2007 kl. 19:14

Har du läst alla inläg med Per D då forstår jag inte ,han har då inte visat omtanke om någons känslor här

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 19:24

Nej, det har jeg ikke, men jeg kender ham.

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 19:39

Hanna, du känner nog bara hans goda sidor.

0

Cicki T

1 aug 2007 kl. 19:51

Nej, jeg kender også nogle af hans andre sider… Han taler aldeles uophørligt ;-) men han er stadig en rar person. Hvad med kantarellerne, er de totalt uinteressante??!

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 19:53

Undskyld, jeg ved ikke hvad der skete, men ovenstående indlæg er mit og ikke Cickis

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 20:01

Kantarellerna är jätteintressanta, WAO! Hoppas bara att de börjar poppa upp här i Belgien snart…

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 20:17

Ja, jeg synes også, det er helt utroligt, at Per kender området omkring Aalborg så godt, at vi kunne plukke så mange kantareller!! Jeg håber, det kan lykkes at finde mange belgiske kantareller også;-)

0

Brittis

1 aug 2007 kl. 20:17

Oj, vad massa fina kantareller, Grattis!!
Synd att Per D inte visar mer av den sidan du sett här!

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 20:22

Ja, jeg renser og jeg renser og sorterer.
Jeg er fint tilfreds med PerD, som jeg kender ham.

0

Minni

1 aug 2007 kl. 20:24

Hej Hanna.
Jeg har også fulgt med her på sidelinien. Tak for billedet og for det du skrev, det var rart at läse.

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 20:42

Rödluvan och vargen

0

Sofia

1 aug 2007 kl. 20:52

Härligt att se så många kantareller på en gång! Måste vara en härlig känsla. Hoppas på fler fynd här i Örebro trakten snart, men regnet behövs verkligen.

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 20:59

Tak, Sofia
Nu sidder jeg og renser og sorterer, og det tager bare lang tid! Men en dejlig tur i dag med så stort udbytte, dejligt vejr og godt selskab.

0

Manne

1 aug 2007 kl. 22:04

Lär er svenska!!!

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 22:07

What? Alla är väl välkomna hit oavsett språk!

0

Manne

1 aug 2007 kl. 22:09

Alldeles riktigt. Men vi bor faktiskt i Sverige. Har vi samma tolerans i övrigt???

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 22:10

Manne, jag bor faktiskt i Belgien.

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:14

Manne,
Jeg bor faktisk i Danmark, men forstår ganske fint svensk. Jeg har heller ingen problemer med engelsk, tysk eller fransk. Hvad er dit problem? Jeg forstår ikke helt, hvad det går ud på??!

0

Bengt Sandh

1 aug 2007 kl. 22:19

Härligt att läsa om den verkligt rare och omsorgsfulle store svampexperten per d. Är du gift med honom Hanna?

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 22:20

Hanna, inte jag heller… Såvitt jag kan förstå är vi rätt internationella på Forumet. Vilket är både roligt och intresssant. Svampar finns ju inte bara i Sverige…

0

Danskar,norskar m.fl

Elisabeth J

1 aug 2007 kl. 22:21

Hej!

Roligt att få rapport från Danmark och ibland från Norge på forumet jag har lite svårt för danska men i det stora hela förstår jag det mesta, fortsätt att skriv från grannländer på ert språk.

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:30

Nej, da

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:32

Hej Bengt
Nej, jeg er ikke gift med Per. Har heller ingen planer om det, men kan godt lide ham.
Er det et problem for dig?

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:33

Jeg forstår stadig bare ikke, hvorfor PerD er et mere interessant emne, end de næsten 9 kilo kantareller, som vi plukkede i dag??!

0

Bengt Sandh

1 aug 2007 kl. 22:36

Hanna, det ämnet är inte lätt att följa eftersom hans inlägg är bortraderade av wembmastern av mycket speciella skäl.

Gratulerar till den fina skörden!

0

Hoffman

1 aug 2007 kl. 22:50

Psykopater har väl alltid intresserat, media av de flesta slag säljer mycket på historier om sådana.
Och det är väl tämligen typiskt för psykopater att kunna dölja sitt verkliga jag i olika sammanhang.

Sedan gissar jag att omsorgsfuld inte betyder omsorgsfull (i nuvarande betydelse) utan kanske omtänksam?

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:54

Tak for gratulationen! Det var jo egentlig det, det hele drejede sig om! Jeg har ikke set andre rapportere så gode kantarelplukninger i år.
Jeg forstår bare ikke, at stort set ingen har lyst til at spørge ind til den store høst, men mere har lyst til at svine PerD til?

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 22:55

Jeg tror du gætter ganske forkert. Plukker du selv noget i år?

0

Gunilla L

1 aug 2007 kl. 22:58

hej du Hanna

vem tog upp per d i sin första tråd om inte du och det har du gjort nästan varje gång du skrivit.

har du någon bild på den vita kantareller?

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 23:08

Hej Gunilla
Nej, desværre har jeg ingen billede af den hvide kantarel. Den er allerede spist. Den duftede meget stærkere end den alm. kantarel. Det andet har jeg ingen kommentar til. Det er ikke jeg, der har ønske om at deltage i en hadetråd. Grow up.

0

Pippeli

1 aug 2007 kl. 23:09

Täälla Suomessa ei oo sieniä.

0

Göran H

1 aug 2007 kl. 23:13

Kort sagt, kan man skriva på danska, kan man skriva på finska.

0

Pippelina

1 aug 2007 kl. 23:18

Pippeli

Lär dig stava rätt på finska ,innan du protesterar,suck.

0

Danske kantareller-Göran

Tong

1 aug 2007 kl. 23:18

Var det du som skrev att det inte finns oo svamp i finland? Isf vad är oo svamp?

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 23:24

Eesti keel on ok?

0

Elsi

1 aug 2007 kl. 23:29

Danska och norska tycker jag är helt Ok,inte alls svårt att förstå.

0

Hoffman

1 aug 2007 kl. 23:29

Hörni, nu har vi ju faktiskt visat att vi förstår danska (förutom nå‘t ord här och var, då....) på detta forum. Detsamma lär ju gälla norska, men sedan är det väl bara engelskan som kan tänkas platsa, eller?

0

Mats

1 aug 2007 kl. 23:30

Lite enkel tyska kan vi nog också klara.

0

Hoffman

1 aug 2007 kl. 23:31

Är tyskkunskaper såpass utbredda?

0

Mats

1 aug 2007 kl. 23:33

Utbredda sa jag inte, men nog finns det en del som har lite basala kunskaper via 4-5 års skoltyska. Dessutom så liknar ju tyskan mycket våra nordiska språk.

0

Bengt Sandh

1 aug 2007 kl. 23:34

Kaikki kalastaminen kielletty!

Så stod det inte på några skyltar när min son och jag var och fiskade i Nordnorge den 22-30 juli. Sonen Tobias fick en hälleflundra på 15,4 kg som ska avnjutas under hösten tillsammans med säsongens svampar, pepparrot, potatis från egen trädgård och ett (minst) glas vitt vin. Tända ljus bidrager till njutningen!

0

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 23:35

kyllä!

0

Bengt

Hoffman

1 aug 2007 kl. 23:37

Hmmm, undrar om inte en Bellingham Chenin blanc kunde passa då.
Den tänker vi för övrigt dricka till en laxsoppa med curry imorgon (beprövad kombination).

0

Hanna

1 aug 2007 kl. 23:39

Bengt
Grattis med den fine fangst af helleflynderen! Det bliver en lækker middag med eller uden vin ;-) Tændte lys bidrager altid til en god stemning…

0

till per d

cicki T Belgien

1 aug 2007 kl. 23:50

jag skulle då föredra en Langenbach halb trocken utan laxsoppa men med kräftor… puss och kram och godatt!

0

Bengt Sandh

1 aug 2007 kl. 23:51

Ja du, det finns inget bättre än att äta egenfångad fisk, egenplockad svamp och egenodlad potatis. Tyvärr är det lite svårt med vinodlingen men man kan inte få allt…

0

Cicki

Hoffman

1 aug 2007 kl. 23:55

Är det mig du kallar per d???

0

Cicki

cicki T Belgien

2 aug 2007 kl. 01:49

Nej, skulle jag det? du heter väl Hoffman?

0

svenska kantareller

Gunilla

2 aug 2007 kl. 07:55

Eftersom Hanna undrade om andra stora skördar kan jag berätta att jag plockade 9 kg i måndags, 5 kg i tisdags och 3 kg igår. Merparten bleka, men även en del gula. Hade ingen plockhjälp utan var ensam och var ute några timmar per dag. I och med detta är jag uppe ca 50 kg totalt sedan 8/7.

0

svenska kantareller

anitha

2 aug 2007 kl. 08:31

GRATTIS Gunilla och ett stort TACK för att du förde in debatten på det rätta spåret.

0

Danske kantareller-Tong

Göran H

2 aug 2007 kl. 09:36

Var inlägget signerat Göran H?
Jag skriver ALDRIG under annan
signatur.

0

svenska kantareller

Brittis

2 aug 2007 kl. 09:37

uj vilka mänder ni hittar, det lyckats aldrig jag med!! Tack o lov nästan, för det ska ju rensas med!! Betyder inte rar konstig på danska, det gör det iaf på norska?

0

svenska kantareller

Hanna

2 aug 2007 kl. 10:54

Det var virkelig en stor portion! Til lykke med det, Gunilla. Hvor stor er skoven, du plukker i?
Den skov, vi plukkede i i går er vel ca. fem kilometer.

0

svenska kantareller

Hanna

2 aug 2007 kl. 10:55

Rar betyder venlig.

0

svenska kantareller

Gunilla

2 aug 2007 kl. 12:24

Svårt att ange storleken- plockar i flera mindre ekdungar inom ett område av kanske 10*2 km.

0

svenska kantareller

Hanna

2 aug 2007 kl. 22:25

Ok, vi har jo ikke så store skove i Danmark, som I har i Sverige.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone