0 281 visningar

7 svar

Dagens tre....

gunhild

1 aug 2007 kl. 20:44

Nu när regnet kommit börjar svamparna komma. Den första gör verkligen skäl för sitt namn. Den andra är en sopp, vilken? Den tredje en riska, vilken?
Några andra än stjärnorna kan väl svara på dessa vanliga svampar. Svar kommer.

0

gunhild

1 aug 2007 kl. 20:45

Hoppsan nu tryckte jag för fort, här kommer bilderna..

0

Lena

1 aug 2007 kl. 21:44

Vågar mig på nr 1 0 3.
citrongul slemskivling.
skäggriska.Men soppen???

0

Gunilla L

2 aug 2007 kl. 06:27

hej!

Soppen, kan det vara en pepparsopp? Och riskan ser man inte mjölksaften på. Gul saft = svavelriska, lila saft = gulriska.

Mvh
Gunilla L

0

gunhild

2 aug 2007 kl. 09:51

Det här var ju lätt för er citronslemskivling skäggriska och pepparsopp syns bättre på dessa bilder

0

Irene A

2 aug 2007 kl. 10:02

Nämen? Och jag som hade tippat på gulriska…

0

Gulriska

gunhild

2 aug 2007 kl. 17:38

Du säger nåt Irene och nu när jag läst på kan du nog ha rätt. Jag ska gå tillbaka och kolla närmare kan man avgöra på mjölksaften som sägs skifta färg. Jag tog bara för givet att det var en skäggriska men växtplatsen stämmer bättre på gulriska.

0

Beviset..

gunhild

2 aug 2007 kl. 19:12

Du hade rätt Irene, som vanligt och jag har lärt mig nåt nytt, kan inte så mycket om riskor. Jag har varit ute i regnet och hämtat gulriskan delade den och titta så den blev inte bara blå nej helt lila. Jag hittade också fina granblodriskor, tyvärr blev det en blek bild i mobilen. Kameran låg hemma på laddning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone