0 7462 visningar

12 svar

Näringsinnehåll

Anna

9 aug 2005 kl. 17:36

Är det någon som vet vilket näringsinnehåll svamp har? Finns det mycket protein tex? Skiljer det mellan olika arter?

Forskas det på området?

0

Fia

9 aug 2005 kl. 17:45

Näringsinnehållet i svamp är tyvärr i princip obefintligt. Mest fibrer, och på sin höjd några futtiga mineraler. Tyvärr inget protein, inte heller några vitaminer.

Man brukar säga att om man går vilse i skogen ska man inte leta efter svamp. Energin som går åt för att plocka dem överstiger energin det ger att äta dem. Satsa på blåbär istället i så fall :-)

0

Anna

9 aug 2005 kl. 17:52

Detv var tråkigt. Jag som hoppades på skogens eget Quorn.

- På tal om det (Quorn är väl svampliknande fast producerad i tank?), undrar vad det är gjort av!Misstänker att det är slaktrester i tankarna… Hemlig tillverkningsprocess, misstänkt, misstänkt!

0

Fia

9 aug 2005 kl. 18:00

Härom året slog man utomlands larm om sjukdomsfall som uppkom efter att ha ätit Quorn. Vid en undersökning av tillverkningslokalerna visade det sig att man använde “gammal” och halvmöglig svamp vid tillverkningen, om jag inte misminner mig. Sen dess har jag inte varit så intresserad av att äta quorn… :-(

Men vad är det för fel på en nystekt kantarell på en rostmacka? Om du istället lägger den på en biff så har du vips en proteinrik anrättning ;-)

0

Anna

9 aug 2005 kl. 18:46

Om svampen inte har näring i nån vidare mängd så kan ju inte Quorn vara gjort bara på det, möjligen för att leva på det man stoppar i.

Vi försöker äta vegetariskt och miljömedvetet det begränsar käket en smula. Men naturbetad biff (i Sverige) är Ok…

0

Anna

9 aug 2005 kl. 18:48

Det första jag skrev: vad jag menade var att Quorn måste isf leva på nåt annat som de också använder i tillverkningen.  Hmm.

0

Lena

9 aug 2005 kl. 18:53

För några år sedan var det viktigt att få i sig SELEN och det såldes då som tillskott i hälsokostbutiker.
Skall finnas i svamp ???? Lena M

0

Anna

9 aug 2005 kl. 18:57

Började leta och sökte på google. Tyvärr, nej jag menar som tur är verkar du ha fel, Fia.
Näringsvärdet är inte obefintligt om man tex jämför blåbär med champinjon.
http://www.recepthjalpen.se/ingredients_list.php?ingrID=465

Kolla på recepthjalpen.se

0

Fia

9 aug 2005 kl. 19:28

Tyvärr har recepthjälpen inte helt rätt. Vid en snabb titt i den livsmedelstabell som Livsmedelsverket ger ut fann jag följande:
- Champinjoner ger 100 kJ energi per 100 g.
- Kantareller ger 56 kJ energi per 100 g.
- Medans blåbär ger 193 kJ energi per 100 g.

Till detta hör även att svamp är mycket svårsmält, och att kroppen med största sannorlikhet inte tillgodogör sig all energin om den äts rå.

Sorry… :-(

0

Anna

9 aug 2005 kl. 19:37

Intressant.

Lite olika uppgifter.

Tack för hjälpen.

0

Dicte H

9 aug 2005 kl. 21:57

Fakta om näringsinnehåll finns på Livsmedelsverkets hemsida http://www.slv.se klicka vidare till livsmedelsdatabasen version 04.1.1. http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242
Skriv in ordet svamp i sökfältet och vips får man upp alla näringsämnen. T.ex. att vanlig svamp har 1, 9 % protein, men Quorn har 13, 7 %. Svamp innehåller också bl.a. kalcium, järn och natrium.

0

cobran

10 aug 2005 kl. 15:30

I en av mina svampböcker hemmavid finns tabeller med vissa vanliga matsvampars näringsinnehåll. Kan kolla lite och ge några exempel om det är intressant.
Har ätit Quorn (stavas det så?) en gång som “vegetariskt alternativ” på restaurang och det var gott! Påminde mycket om kycklingfilé tycker jag.

0

babyjoe

24 sep 2017 kl. 13:14

Finns visst proteiner och annat i svamp. I Karl johan finns det nära 5gram protein, en del b-vitaminer, samt en hel del d-vitamin.

http://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/näringsvärde-karl-johan-fi.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone