Det var så länge sen jag plockade trattkantareller, men jag tror att de jag hittade idag bör vara ganska säkra. Det är väl inte något annat som har slinkt med?
Sen bild 2, det är väl en brunsopp?
Det är så märkligt att den har gråa brunafläckar… är det blåningen som har torkat kanske?
Sorry för dåliga bilder förresten, det bruna ska vara lite brunare, men maten ligger just nu i anrättning och det är svårt att ta nya bilder… =)
Det här var ju lite så där… jag har ju redan käkat upp dem, så man får väl hoppas på att det inte är något giftigt i alla fall…
Jag vet att korten blev dåliga, men jag tänkte att eftersom de var ihåliga var det åtminstone inte de värst allvarliga grejerna, och la i dem direkt, hade därför inte möjlighet att ta kort i efterhand.
Jag kan säga så mycket att det var ganska torrt ute, och att hattarna hade mörknat på väg hem.
Om jag jämför mitt minne med hur slummurklingen ser ut så tycker jag nog att det knappast är den. Jag vill minnas att den hade ganska tydliga åsar på undersidan, som trattkantarellen brukar ha. Det var också en tratt in i dem allihop, men ser nu att att det inte alls framgår på bilden.
Är ni fortfarande helt säkra på att det inte är trattkantareller?
Tack för ny input! =)
Detta var ju för märkligt, två med stjärnor och många namn man känner igen som inte kan komma överens om trattkantareller (sen bidrar ju mina dåliga kort en hel del också).
Problemet är att jag alltid börjar koppla ihop diverse magont och huvudvärker med att detta skulle vara gift (och råkar glömma bakfylla…). Ni som tycker att det är något annat, kan det i så fall vara något giftigt?
Jag har granskat bilden lite mera någrannnare och med hjälp av Fotoshop manipulerat den, men jag tror forfarande att det små halvtorkade ex. av Trattkantareller.
Trattkantareller kan variera väldigt mycket i fråga om färg och form.
Slemmurkling har en foto och hatt som normalt är slämmiga men också efter torkning här foten väldig glatt och något glänsande och detta saknar jag på svamparna i bilden.
Men denna bild visar också hur svårt är att identifiera svamparna ändast med hjälp av en bild utan ytterligare informationer.
Ok, låter bra! =)
De var som sagt ganska torra, och det var torr mark. Det är lite dumt eftersom jag själv vet ungefär hur de såg ut även om det var längesen och var i stort sett helt säker på att det var trattkantarell.
Minns inte exakt vilken typ av skog det var, men de växte vid “trådig” mossa, inga träd närmare än 4 meter bort, men ändå ganska skuggigt, eftersom det låg vid botten av en liten bergsknalle. I området fanns inget blåbärsris. Ger det någon mer hint om hur det kan vara?
Och som sagt: _om_ det skulle vara något annat, är det risk att det var något giftigt?
För det är väl knappast toppig giftspindling?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.