0 374 visningar

25 svar

För säkerhets skull...

Niklas

2 aug 2007 kl. 19:33

Det var så länge sen jag plockade trattkantareller, men jag tror att de jag hittade idag bör vara ganska säkra. Det är väl inte något annat som har slinkt med?

Sen bild 2, det är väl en brunsopp?
Det är så märkligt att den har gråa brunafläckar… är det blåningen som har torkat kanske?
Sorry för dåliga bilder förresten, det bruna ska vara lite brunare, men maten ligger just nu i anrättning och det är svårt att ta nya bilder… =)

0

Niklas

2 aug 2007 kl. 19:44

Förresten, alla trattkantarellerna var ihåliga, så då är det väl än säkrare va?.

0

cicki T Belgien

2 aug 2007 kl. 19:50

Nog är det trattkantareller alltid, tror jag. Däremot skulle jag nog slänga soppen i sopen. Ser lite trött ut.

0

Sofia

2 aug 2007 kl. 19:51

jag skulle säga att det bensäkert är trattisar och någon god sopp, säkert brunsopp eller så. Brukar äta alla soppar som liknar den du har hittat och inte smakar illa, för då är det ju oftast gallsopp.

0

Niklas

2 aug 2007 kl. 19:53

Perfekt, precis lagom till måltiden. =)

Stort tack.

0

Franco Matli

2 aug 2007 kl. 21:09

Ja Niklas, dom är trattkantereller
och brunsopp, jag förstår inte vad man menar med trött, jag tycker att den är perfekt.

0

Hans v E

2 aug 2007 kl. 22:55

Är det bara jag som tycker att det ser ut som slemmurkling?!
De brukar ju också ofta förväxlas med trattkantarell.

0

b

3 aug 2007 kl. 11:25

Slemmurklingarna är väl ändå mycket “murkligare” och mer ljusbruna och liksom lite genomskinliga..?

0

Bengt Sandh

3 aug 2007 kl. 11:54

Hej Niklas!

Nej tyvärr, det där är definitivt inga trattkantareller. Däremot är det brunsopp på bild 2.

0

Jenny E

3 aug 2007 kl. 12:12

Tycker inte heller att det där ser ut som trattisar…

0

Appropå brunsopp...

Eva K

3 aug 2007 kl. 12:33

..så sprang jag på denna i morse.
Först lade jag dit en kotte för att jämföra storleken, men så kom jag på att det inte sa så mycket. Så man tager vad man haver.. Bild 2=fotsvamp stl 40,5.

0

Brittis

4 aug 2007 kl. 10:49

Tycker oxå att trattkantarellerna ser skumma ut. Är de nästan torkade?

0

Brittis

4 aug 2007 kl. 11:49

Kan det inte snarare vara torr rödgul trumpetsvamp?

0

Ceegee

4 aug 2007 kl. 13:41

Nej, jag har aldrig sett så där konstiga trattkantareller förut, och inte liknar de rödgul trumpetsvamp heller, jag skulle inte äta dem!

0

Bengt Sandh

4 aug 2007 kl. 14:21

Mycket förvånande att Franco Matili med asterix och allt kan påstå att det är trattkantareller. Hur ska man då kunna lita på en person som påstår sig vara verifierat svampkunnig? Skärpning Franco!

0

Joachim Krumlinde

4 aug 2007 kl. 15:49

Översta bilden är lite oskarp, det kan vara slemmurkling, är i varje fall inte trattkantarell.

0

Charina Halland

4 aug 2007 kl. 16:31

tag bättre bilder gott folk.
Dessa bilder är för mörka o otydliga.

0

Sofia i Örebro

5 aug 2007 kl. 13:05

Jag har plockat många svampar som ser ut så där och ätit dem som trattisar. Trattisare ser i alla fall ut så där ibland här i Örebrotrakten, lite olika nyans på hatten och foten, men alltid en liten fördjupning och ihålig fot.

0

Niklas

6 aug 2007 kl. 10:44

Det här var ju lite så där… jag har ju redan käkat upp dem, så man får väl hoppas på att det inte är något giftigt i alla fall…

Jag vet att korten blev dåliga, men jag tänkte att eftersom de var ihåliga var det åtminstone inte de värst allvarliga grejerna, och la i dem direkt, hade därför inte möjlighet att ta kort i efterhand.

Jag kan säga så mycket att det var ganska torrt ute, och att hattarna hade mörknat på väg hem.

Om jag jämför mitt minne med hur slummurklingen ser ut så tycker jag nog att det knappast är den. Jag vill minnas att den hade ganska tydliga åsar på undersidan, som trattkantarellen brukar ha. Det var också en tratt in i dem allihop, men ser nu att att det inte alls framgår på bilden.

Är ni fortfarande helt säkra på att det inte är trattkantareller?

0

Karin Hedén

6 aug 2007 kl. 11:14

Hej Niklas!
Jag stödjer trattkantarellfalangen! Visst kan de se ut så!

0

Niklas

6 aug 2007 kl. 11:19

Tack för ny input! =)

Detta var ju för märkligt, två med stjärnor och många namn man känner igen som inte kan komma överens om trattkantareller (sen bidrar ju mina dåliga kort en hel del också).

Problemet är att jag alltid börjar koppla ihop diverse magont och huvudvärker med att detta skulle vara gift (och råkar glömma bakfylla…). Ni som tycker att det är något annat, kan det i så fall vara något giftigt?

0

Franco Matli

6 aug 2007 kl. 11:53

Jag har granskat bilden lite mera någrannnare och med hjälp av Fotoshop manipulerat den, men jag tror forfarande att det små halvtorkade ex. av Trattkantareller.
Trattkantareller kan variera väldigt mycket i fråga om färg och form.
Slemmurkling har en foto och hatt som normalt är slämmiga men också efter torkning här foten väldig glatt och något glänsande och detta saknar jag på svamparna i bilden.
Men denna bild visar också hur svårt är att identifiera svamparna ändast med hjälp av en bild utan ytterligare informationer.

0

Niklas

6 aug 2007 kl. 12:47

Ok, låter bra! =)

De var som sagt ganska torra, och det var torr mark. Det är lite dumt eftersom jag själv vet ungefär hur de såg ut även om det var längesen och var i stort sett helt säker på att det var trattkantarell.

Minns inte exakt vilken typ av skog det var, men de växte vid “trådig” mossa, inga träd närmare än 4 meter bort, men ändå ganska skuggigt, eftersom det låg vid botten av en liten bergsknalle. I området fanns inget blåbärsris. Ger det någon mer hint om hur det kan vara?

Och som sagt: _om_ det skulle vara något annat, är det risk att det var något giftigt?
För det är väl knappast toppig giftspindling?

0

Ras Bohlin

6 aug 2007 kl. 12:50

Nej det är det inte!

0

Niklas

6 aug 2007 kl. 18:33

Jag behöver alltså inte oroa mig för några förgiftningar?

Det känns viktigast just nu…

0

Brittis

6 aug 2007 kl. 19:09

Alltså, tror jag m någorlunda säkerhet att det är trattkantareller, om än ngt torkade, vilket går fort i en varm torr bil! Lev vidare.. var glad, o sluta oroa dig mer! :o)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone