Stina, du har inte dem kvar? Det är alltid vanskligt att avgöra bilder och färger i blixtljus. Jag tycker det är lite svårt att riktigt se hur den ser ut. Finns nåt gult inslag på foten så kan det kanske vara C. capitata. Enligt nycklarna behöver man mikroskopera för att inte förväxla den med C. longisegmentis. Nu ser den ganska vit ut nertill på foten, och vad jag förstår ska inte ovan nämnda arter vara det. Det gjorde det förstås inte lättare.
Det finns lite länkar i den andra tråden om Cordyceps. Du har tittat på dem?
Tittade på bilderna på den belgiska sidan. Förstår ingenting av texten men på bilderna ser den helt klart ut som rouxii. Hittade dessutom ett kort jag tagit på capitata för några år sen. Den ser inte alls ut som den här. Vad är den mikroskopiska skillnaden på dessa tre arter? Sporernas utseende och storlek?
Har visserligen begränsad erfarenhet av arterna men för att skilja, enligt nyckel, C. capitata och C. longisegmentis så ser man främst på delsporernas längd. Du kan, som jag gör, kompensera dåliga språkkunskaper med
http://babelfish.altavista.com/
så kan det bli något mer begripligt om engelskan är mer bekant. Lägg bara in länken och ställ in “franska till engelska”. Tyvärr har även Babelfish svårt med en del ord och då kan det bli lite tokigt.
Mikroskopiskt ska tydligen C. capitata och C. rouxii ligga ganska nära. C. rouxii skiljer sig från de andra två genom färgen som jag tyder blekvit, grå, brun eller svart. En ganska vid skala, särskilt svart hur det nu kan se ut. På de C. rouxii jag har sett(bilder) är fotens nederdel vit eller blekvit vilket jag inte sett på bilder från C. capitata och C. longisegmentis. Om nån med erfarenhet från dessa två arter skulle kunna skriva några ord om vilka färgvariation de kan ha, som jag fattat det så ska de vara från blekgula till mörkgula utan nån vit övergång. Kan möjligen också vara så att C. rouxii är något mindre.
Var i landet hittar du dina svampar?
Här är en sida med bl a mikroskopsbilder på några arter. Det finns också en del bilder på hur svampen växer på diverse insekter och annat (glöm inte att klicka för största bild)
http://www.studiesinmycology.org/cgi/content/full/57/1/5
Denna cordyceps är hittad i Malung (Västerdalarna), där jag bor. På alla bilder jag sett är den mycket lik C.rouxii, mycket grått och med vitt längst ner på foten. I Umeå hittade jag för några år sedan en som jag tror var C. capitata. Den var gul på hela foten. Färgerna på den liknade faktiskt en trattkantarell. Brun hatt och gul fot. Tyvärr är jag urdålig på att mikroskopera. Finns det någonstans man kan skicka in svampen för att få den identifierad? Ska jag torka den eller hur bevarar jag den?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.