0 306 visningar

8 svar

Roligt!!

Sofia S

2 aug 2007 kl. 23:01

Bara en ögonblicksbild över hur kul det är att plocka svamp: Var ute med bebis på magen, hade hinken halvfull, på väg hem. Ser en tallbacke full av vitbleka svampar, gör en deal med mig själv; Är det taggsvamp tar jag den, är det tickor får de stå kvar. Men det var kantareller - alltihop. Så hinken blev överfull - för strax bredvid stod några fina Karl-Johan också... Häärligt!!

0

Nina A

2 aug 2007 kl. 23:04

du har skildrat den stund då man känner sig lika rik som någon som vunnit på lotto-med skillnaden att pengar inte är lika goda att äta :D

jättegrattis!
var i vårt avlånga land fann du svamparna?

0

Sofia S

2 aug 2007 kl. 23:05

Utanför Rimforsa, söder om Linköping. Här finns massor av skog full av överraskningar!

0

BaWa

2 aug 2007 kl. 23:08

Fast jag skulle aldrig nånsin låta fårtickorna stå kvar, never in my foot!

0

Magnus

2 aug 2007 kl. 23:08

Lägg gärna in dina fynd under “rapporter”, så blir det intressantare för de som bor i ditt område och alla oss övriga för den delen.

0

Sofia S

2 aug 2007 kl. 23:14

Magnus - bra förslag. Kan man sortera ut rapporterna efter landskap el dyl också?
BaWa - vad gör du med fårtickorna, jag har kvar i frysen sen förra året i brist på fantasi…?

0

BaWa

2 aug 2007 kl. 23:27

Jag har också kvar i frysen men inte pga fantasibrist ;-)  Vi plockade så mycket så det har inte gått åt.

Du kan göra allt du vill med fårticka. Stek den som vilken annan svamp som helst, stek den med lök och lägg på en brödbit med stekt ägg, gräddstuva den med lök, lägg på bröd, toppa med tomatskiva och täck med ost, in ugnen och gratinera, stek den och blanda ner i chili con carne, jättegott!  Använd den i grytor, kan rekommendera den i heta räkgrytor, finhacka den och blanda ner i köttfärsen till tacos.

0

Maya K. I. Hörnefors

2 aug 2007 kl. 23:48

Tar också tillvara på alla fårtickor, gräddstuvar oftast eller blandar gärna med andra svampar.
Tack för dom andra tipsen.

0

Soppa på fårticka!

Elisabeth J

3 aug 2007 kl. 00:05

Jag har en gång ätit soppa på fårticka som var mycket god!

Intresserade?
Receptet finns någonstans!

Här har inte fårtickan kommit ännu,det börjar bli torrt i markerna,det behövs regn.
Jag bor mellan Mariestad och Kristinehamn.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone