Dagens utflykt gav överraskande många arter, här är några som ni kan testa era kunskaper på:
Den första är pytteliten, färggrann och smakar mycket mjöl
Den andra överraskande tidig
Den tredje, en liten hätta som jag glömde att lukta på, så jag är inte säker på arten..
Bilderna är tagna i Västerbottens kustland, från en gammal, mossig och fuktig granskog med lite inslag av björk, sälg och asp.
Igår såg jag tyvärr något där för första gången som var mindre kul, en älglusfluga! Och jag som trodde att vi var förskonade ifrån dem häruppe.
Lägger ut svaren nu, för vi åker bort några dagar igen:
luvhätting, Galerina calyptrata
svart trumpetsvamp, Craterellus cornucopioides
rödeggad hätta, Mycena rubromarginata (tror jag)
slemskräling, Phaeocollybia festiva
tagelbrosking, Marasmius androsaceus
ögonskål, Scutellinia scutellata (skålarna är mellan 0,5 och 1 cm i diameter)
Jag håller på att lära mig använda min nya kamera, en Canon PowerShot A630…
Det bästa med den är att jag kan placera den hur och var jag vill (nästan), och ändå se vad jag fotar med hjälp av den vik- och vridbara displayen.
http://www.itreviews.co.uk/graphics/normal/hardware/h1054.jpg Bilden av tagelbroskingen hade varit omöjlig annars.
Med hjälp av en adapter och försättslinser kan jag komma ännu närmare om svamparna är små.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.