0 348 visningar

11 svar

Nu är det kul i skogen

Irene A

2 aug 2007 kl. 23:23

Dagens utflykt gav överraskande många arter, här är några som ni kan testa era kunskaper på:

Den första är pytteliten, färggrann och smakar mycket mjöl

Den andra överraskande tidig

Den tredje, en liten hätta som jag glömde att lukta på, så jag är inte säker på arten..

0

Irene A

2 aug 2007 kl. 23:27

Den fjärde är mycket slemmig

Den femte har så smala fötter att de liknar hår från en hästman

Den sjätte har rejäla ögonfransar

0

Eva G

3 aug 2007 kl. 06:57

Här vid Vänern börjar vårt roliga ta slut Torkar bort Tyvärr

0

Brittis

3 aug 2007 kl. 07:32

Mkt fina, mest överraskad o nyfiken på den sista! Svart trumpetsvamp på nr 2, lite ljusare än de jag plockat. Plockade förra veckan! Var bor du?

0

Mindre kul i skogen

Irene A

3 aug 2007 kl. 09:49

Bilderna är tagna i Västerbottens kustland, från en gammal, mossig och fuktig granskog med lite inslag av björk, sälg och asp.

Igår såg jag tyvärr något där för första gången som var mindre kul, en älglusfluga! Och jag som trodde att vi var förskonade ifrån dem häruppe.

0

Facit

Irene A

3 aug 2007 kl. 10:13

Lägger ut svaren nu, för vi åker bort några dagar igen:

luvhätting, Galerina calyptrata
svart trumpetsvamp, Craterellus cornucopioides
rödeggad hätta, Mycena rubromarginata (tror jag)
slemskräling, Phaeocollybia festiva
tagelbrosking, Marasmius androsaceus
ögonskål, Scutellinia scutellata (skålarna är mellan 0,5 och 1 cm i diameter)

0

Bo Reyer

3 aug 2007 kl. 10:34

Tack Irene för vackra bilder. Ögonskålen ligger redan på skrivbordet.

0

Fia A

3 aug 2007 kl. 16:08

Vilka vackra bilder! Man kanske kunde göra en fotoutställning nån gång “Svampguidebesökarnas bästa bilder” :-)

0

Hoffman

3 aug 2007 kl. 16:12

Mmm, tror det var här jag sparade ner en riktig svampporrbild - fullt med KJ i lingonris.

0

Anders Hansson

3 aug 2007 kl. 17:15

Hej!
Irene vilka fina bilder.
vad fotar du med?

0

Mindre kul i skogen

AnnaMaria

3 aug 2007 kl. 20:13

Ja FY för älglusflugor!
Förra hösten fanns det här i nordvästra Dalarna för första gången,jättemycket.
Jag är fortfarande lätt chockad och misstänksam när jag är i skogen. Då hjälper det inte att flytta norrut heller.

0

Anders

Irene A

8 aug 2007 kl. 12:13

Jag håller på att lära mig använda min nya kamera, en Canon PowerShot A630…
Det bästa med den är att jag kan placera den hur och var jag vill (nästan), och ändå se vad jag fotar med hjälp av den vik- och vridbara displayen.
http://www.itreviews.co.uk/graphics/normal/hardware/h1054.jpg Bilden av tagelbroskingen hade varit omöjlig annars.
Med hjälp av en adapter och försättslinser kan jag komma ännu närmare om svamparna är små.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone