Ja, det måste det väl vara, här uppe runt Vänern är det Zon 2, finns knappt ens ämne till Trattkantareller än, själv väntar jag nu med spänning på Karl-Johan, skall bli hyperintressant och se hur denna ovanliga sommar påverkar förekomsten av Karl-Johan.
Det sägs ju att det blir särskilt ymnigt med KJ efter varma och torra somrar, stämmer det ska det ju bli glest i bestånden i år, jag tror dock inte det blir så, håller ögonen på detta nu, så man är med…
Här uppe vid Vänern i zon2 stötte jag på små uppstickare av trattisar igår så de är på g men pyttiga än.
Svampsäsongen är minst sagt underlig. Kantarellerna är färre än jag minns på många år och små eller torra, men den svarta trumpeten däremot är rekordtidig och jag lyckades plocka ihop en ansenlig mängd stora fina igår. Väntar också på fina Karl Johan. De jag sett hittills har varit drabbade av snyliting.
Svart Trumpet ja, en av de svamparna som jag inte har något riktigt bra ställe att leta på, har hittat en rejäl fläck en gång invid Surö Bokskog, sedan tog markägaren och dikade ur och högg ned, och svampen försvann.
Skulle inte bli förvånad om det snart rapporteras om K-J nere i Skåne/Småland o Halland i stora mängder,
därefter tar det en vecka c:a sedan kan man plocka K-J här uppe,
plockar bara klass 1 och är det mycket brukar jag bära i murhinkar, riktigt tät granskog i stenbacke brukar vara bäst, men misskött tät blandskog är också bra,
regeln är ju att där det finns kantarell o taggsvamp finns det också K-J i stor förekomst, men det vet du säkert redan, har en liten idé om att plocka mycket K-J i år, skall försöka låna/hyra en grönsakskyl och köra hårt om det blir en fin säsong.
Plocka K-J är något av det roligaste som finns tycker jag.
I förra veckan hittade jag några sotriskor aldrig har jag hittat dem så tidigt.
Igår var det dags igen och då hittade jag kryddspindelskivling Cortinarius percomis en mycket vacker gul oätlig spindelskivling som doftar citronkaka.
Det är inga mängder av en art utan helt plötsligt står det ett par stycken svampar och inget mer.
Angående Karl-Johan så tror jag inte att det blir några mängder här runt Vänern.
Det är otroligt mycket med gallsopp i år och då brukar det inte bli K-J det har också varit för kort tid sedan det var så mycket här sist, tre och två år sedan.
Intervallerna med K-J år brukar vara längre,men med viss temperaturökning så kommer nog vissa svampar att gynnas,och nya arter tillkoma vår flora.
Ja, du kanske har rätt, har läst någonstans att K-J återkommer med 7 års mellanrum i stora mängder, har inte bokfört så länge men visst har du rätt i att det var väldigt mycket för 2 år sedan, enormt mycket på vissa ställen..
Vi får väl se om några veckor, varmt några dagar nu, regn sedan, och därefter…kanske..
Kan det vara de extrema nederbörderna i Skåne som satt trattkantarellens “almanacka” ur spel?
Här i Närke, i alla fall nära Örebro, har vi haft en ganska torr sommar, och även om det ser bättre ut i svampmarkerna än förra året vid denna tid så saknar i alla fall jag Karl-Johansvampen!
Det är överhuvudtaget ont om soppar! Kanslke kräver de mer av både väta och värme! Vi väntar och hoppas…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.