0 384 visningar

12 svar

Håller med Irene...

gunhild

3 aug 2007 kl. 14:10

Det är verkligen kul i skogen nu. Jag var på ett underbart ställe vid en bäck i dag. Tallhed på ena sidan och fuktig mossig lövskog på den andra. OJ oj oj vad det har kommit svamp efter det rikliga regn vi fått senaste veckan !! Nu blir det blandsvampmackor.

0

gunhild

3 aug 2007 kl. 14:11

Här kommer några till…

0

oskarlisa

3 aug 2007 kl. 14:26

Vilka svampar, ursäkta en amatör men kan du inte skriva vad det är för sorter? Kremlor….kanske…

0

oskarlisa

3 aug 2007 kl. 14:28

Soppar såg jag o nejlikesvamp, men den där stora röda, är den ätbar?

0

gunhild

3 aug 2007 kl. 14:54

Första bilden blandsvamp med bl.a. gulkremla. Sen är det storkremla, alla krmlor som smakar milt brukar jag använda, storkremlan gör sig bra i blandsvamp. Nästa bild visar sandsoppen som kan användas i blandsvamp, men enligt min mening gör den sig bäst torkad, god i svampsoppa. bild 4-6 är jag inte säker på den första tror jag skogsriska, sen är det inte nejlikbrosking, men en svamp med lång platt luden fot som växte i fuktig lövskog vid bäcken. Den sista är en spindling ev. rödbandad. stjärnorna får väl säga sitt.

0

gunhild

3 aug 2007 kl. 14:58

Ursäkta, Sista inlägget blev fel. Sista svampen är inte alls nån spindling dessutom växte den på mager tallhed.
Spindlingen såg ut så här.

0

Bo Reyer

3 aug 2007 kl. 16:13

Bid 2 med kremlan är otroligt vacker!

0

Ras Bohlin

3 aug 2007 kl. 16:34

Instämmer! =)

0

Tony S

3 aug 2007 kl. 16:53

Den smalfotade svampen bör vara brosknagelskivling. Det är rödbandad spindling på extrabilden.

0

gunhild

3 aug 2007 kl. 17:44

Tack Tony m.fl.för svar om svamparna. Skivlingen på mager tallhed vad heter den? Sen undrar jag om det kan vara slemmurkling jag fotat, den växte tillsammans med gulkremla och grönkremla som det fanns rikligt av- Där fanns också en svagt blå spindling, vilken kan det vara?

0

Sista bilderna

Irene A

8 aug 2007 kl. 12:01

Där finns blek mössmurkling och förmodligen blekviolett spindling, Cortinarius alboviolaceus (ingen speciell lukt, gulbruna skivor)

0

Sista bilderna

gunhild

8 aug 2007 kl. 15:55

Tack Irene.

0

Tänk om

Birgitta D

8 aug 2007 kl. 18:35

Tänk om rödbandad spindling vore matsvamp. Skoggen myllrar av dem och på öppna plates dräller det av rodnande flugsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone