Det är verkligen kul i skogen nu. Jag var på ett underbart ställe vid en bäck i dag. Tallhed på ena sidan och fuktig mossig lövskog på den andra. OJ oj oj vad det har kommit svamp efter det rikliga regn vi fått senaste veckan !! Nu blir det blandsvampmackor.
Första bilden blandsvamp med bl.a. gulkremla. Sen är det storkremla, alla krmlor som smakar milt brukar jag använda, storkremlan gör sig bra i blandsvamp. Nästa bild visar sandsoppen som kan användas i blandsvamp, men enligt min mening gör den sig bäst torkad, god i svampsoppa. bild 4-6 är jag inte säker på den första tror jag skogsriska, sen är det inte nejlikbrosking, men en svamp med lång platt luden fot som växte i fuktig lövskog vid bäcken. Den sista är en spindling ev. rödbandad. stjärnorna får väl säga sitt.
Tack Tony m.fl.för svar om svamparna. Skivlingen på mager tallhed vad heter den? Sen undrar jag om det kan vara slemmurkling jag fotat, den växte tillsammans med gulkremla och grönkremla som det fanns rikligt av- Där fanns också en svagt blå spindling, vilken kan det vara?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.