Tampas med problemet att försöka hinna äta upp förra årets svampskörd, innan det fylls på med nytt i frysen… Fantasin sätter lite gränser, är ju inte roligt med svampmacka alla veckans dagar, tur att receptbanken finns. Igår blev det t ex svamprisotto, gott :-P
Nu till frågan! Har ett nät blåmusslor i kylen. Tänkte typ musslor, vitt vin, vitlök, chili och - svamp? Nån som provat? Vilken sort isf? Vill ju inte direkt chansa, vore synd både på svampen och musslorna…
Hej jag blev nyfiken så jag googlade upp följande med blåmusslor o svamp.
—————————————————
Svamp och musslor
4 pers.
Alla som tycker om musslor kan gott pröva kombinationen musslor och svamp. Även andra skaldjur går bra att blanda med svamp. Ska man få ett riktigt gott resultat bör man ta färska (levande) eller djupfrysta musslor.
1/2 liter blåmusslor
150 g svamp
1 purjolök
1 1/2 msk matlagningsmjöl
2 dl buljong (eller spadet från musslorna)
1 dl vispgrädde
2 tsk citronsaft
2 dl torrt vitt vin
4 äggulor
Salt och peppar
Rensa och skrubba musslorna och lägg dem, några i taget, i en kastrull med kokande vatten, vitt vin, dill, salt och purjolök.
Musslorna kokas till skalen öppnar sig, inte längre då kan de lätt bli sega. Därefter plockas musselköttet ut och spadet silas av. Koka därefter ihop spadet, gärna med skal ifrån 1- 2 hg räkor, sila av och spar spadet.
Om du inte får tag på färska eller frysta musslor, tag ca 1/2 liter burkmusslor.
Lämpliga svampsorter: Kremlor, fjällig bläcksvamp, unga champinjoner, strävsopp, rimskivling, rökslöjskivling, blek taggsvamp och ev. kantarell, trattkantarell och rödgul trumpetsvamp.
Rensa svampen väl och skär den i mindre bitar. Låt den fräsa i 4-5 min. i hälften av smöret. Smält resten av smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt mjölet, rör om och späd med buljong, vitt vin och grädde.
Låt koka till en tjock sås. Tillsätt svampen och låt småkoka i 4-5 min.
Vispa äggulorna och rör ner dessa i stuvningen, som nu inte får koka, utan bara hållas varm och tjockna.
Smaka av med citronsaft, peppar och ev. salt. Garnera med finklippt persilja, servera med baguettes, rostat bröd eller som krustader.
Tack Nina! Det där lät ju gott! :-P Jag blev dock lite tvekam - har KJ, kantareller, blandsvamp och svart trumpet i frysen och det stod bara “ev kantareller”... Vi får se om en stund, ifall jag fullföljer eller fegar ur och gör “vanliga” musslor (med svampmacka till) ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.