Den här arten är helt ny för mig, men jag har en egen gissning (en art som är beskriven från Jurabergen i Frankrike och funnen i norra Norge och Finland)...
Sporerna är ofärgade, ovala, upp till ca 5x10 my.
På lamellerna finns rikligt med metuloida cystider. Hatten är klibbig och inte hygrofan.
Hittades i en fuktig dikeskant vid en skogsväg norr om Vilhelmina
Omphalina var också min första tanke. De brukar väl oftast ha en mer strimmig hattkant, men det kanske finns undantag? De glesa skivorna och förekomsten av cystider utesluter trattskivlingar (Clitocybe m.fl.). Hmm… Det här var en svår nöt att knäcka. Nu har du fått oss nyfikna :-)
Om man högerklickar på bilden och väljer “Egenskaper” kan man se mitt namnförslag :)
Den typen av cystider, stora, tjockväggiga (dessa hade dessutom en skarpt spetsig topp), finns bara hos Faerberia, Hohenbuehelia, Resupinatus och Inocybe. De två sista kan lätt uteslutas. Mitt namnförslag är Hohenbuehelia longipes. Något svenskt namn finns förstås inte, och den går inte att rapportera i Artportalen eftersom den inte finns med i artlistan…
Något förslag på vart jag ska skicka den för konfirmering? Till Klas på riksmuseet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.