0 62 visningar

5 svar

Ny för Sverige?

Irene A

9 aug 2005 kl. 20:03

Den här arten är helt ny för mig, men jag har en egen gissning (en art som är beskriven från Jurabergen i Frankrike och funnen i norra Norge och Finland)...
Sporerna är ofärgade, ovala, upp till ca 5x10 my.
På lamellerna finns rikligt med metuloida cystider. Hatten är klibbig och inte hygrofan.

Hittades i en fuktig dikeskant vid en skogsväg norr om Vilhelmina

0

Anna

9 aug 2005 kl. 20:04

“Tillhörande bilder ej aktiverade”
  står det.

0

Irene A

9 aug 2005 kl. 20:20

Nu är de aktiverade..
Glömde nämna att hattarna är ca 1 resp. 2 cm breda.

0

Hans v. E.

10 aug 2005 kl. 09:08

Kläm fram gissningen nu! Är det inte en Omphalina?

0

Michael Krikorev

10 aug 2005 kl. 10:53

Omphalina var också min första tanke. De brukar väl oftast ha en mer strimmig hattkant, men det kanske finns undantag? De glesa skivorna och förekomsten av cystider utesluter trattskivlingar (Clitocybe m.fl.). Hmm… Det här var en svår nöt att knäcka. Nu har du fått oss nyfikna :-)

0

Irene A

10 aug 2005 kl. 11:06

Om man högerklickar på bilden och väljer “Egenskaper” kan man se mitt namnförslag :)

Den typen av cystider, stora, tjockväggiga (dessa hade dessutom en skarpt spetsig topp), finns bara hos Faerberia, Hohenbuehelia, Resupinatus och Inocybe. De två sista kan lätt uteslutas. Mitt namnförslag är Hohenbuehelia longipes. Något svenskt namn finns förstås inte, och den går inte att rapportera i Artportalen eftersom den inte finns med i artlistan…

Något förslag på vart jag ska skicka den för konfirmering? Till Klas på riksmuseet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone