0 525 visningar

14 svar

På jakt efter kantarell!

Norma

4 aug 2007 kl. 15:15

Som vanligt jagar jag kantareller,men får alltid annat med mig hem.Idag hittade jag annan svamp rätt så mycket med.Är det någon som vet ifall   där svarttrumpet växer trivs kanske inte kantarell? Jag letar i bokskog men hittar aldrig mer än några stycken, max en liter per gång.

0

Brittis

4 aug 2007 kl. 15:25

Jo, där kan kantareller oxå trivas. Fin bild och mkt trumpetsvamp!! Var i landet har du varit o plockat? Grattis

0

cicki T Belgien

4 aug 2007 kl. 15:26

Vilken fin skörd! Fast katten ser ut som om han/hon plockat allt själv:)

0

Norma

4 aug 2007 kl. 15:29

Jag har plockat den i nö skåne närmare bestämt Balsberget.Där finns alltid MASSOR av svartrumpet. Fin svamp, jag har mycket kvar från i fjor.Jag får väl dela med mig ännu mer till släkt och vänner :)

0

Till cicki

Norma

4 aug 2007 kl. 15:31

Jag min misse han vaktar skörden.Kanske kan lära katten leta kantarell? haha nä han hade nog jagat annat i skogen…

0

buffy

4 aug 2007 kl. 21:31

Svart trumpetsvamp föredrar näringsrika växtplatser, ställen där det växer blåsippor på våren skall man lägga på minnet och leta efter trumpetssvamp där framåt hösten. Detta lärde jag mig på en svampkurs på Fredriksdals friluftsmuseum för ett par år sedan. Men jag har ändå (hittills!) aldrig hittat några svarta trumpetsvampar själv =/

0

Elisabeth B utanför Umeå

4 aug 2007 kl. 21:36

Njut av svart trumpet, mycket godare än kantarell!

0

Sofia i Örebro

5 aug 2007 kl. 11:36

Wow vilken hög! Har nog aldrig sett så många svarta trumpeter på samma gång. Tack för att du visade bilden på forumet :)

0

Evus

5 aug 2007 kl. 14:05

Vilken härlig bild och vilken otroligt söt katt.

0

Norma

5 aug 2007 kl. 15:12

Tack för det.Katten heter Ragnar och är jättegullig och snäll.

0

Dorota

6 aug 2007 kl. 17:42

tack för fin bild. underbart kvackertkatt. Jag kommer gärna och hjälper dig plocka trumpettsvamp. Under alla mina år har jag hittat 2 ggr. i Idala och en gång ipå Fyn i dnmark i en mycket ynklig skog nära stugby. Då var det massor av svarta trumpetter.
Hur tillagar du ? Brukar du blanda med annan svamp??tacksam för tips.
malmötösen Dorota

0

Norma

6 aug 2007 kl. 20:05

Man kan göra det mesta med den svampen.Men det mest populära jag serverat är nog soppa på den.Den ger mycket mustig smak.Man kan steka den(fräck svart färg till garnityr),stuva den,ha den i wok blandningar,göra svampmjöl av den och krydda färser.Blanda den med mer smaklös svamp.
Bara brist på fantasi kan hindra dig från storverk!

0

Till Norma. På jakt efter kantarell!

Dorota

10 aug 2007 kl. 23:11

tack för tipset. Soppa låter gott alt. pastasås. Hur länge kokar du dem.? Hälsa katten., Ragnar.

0

Mimmi

18 aug 2007 kl. 19:55

Jag är också alltid på jakt efter kantareller. Brukade hitta ganska mycket förr, men det verkar som om jag har tappat stinget…

I vilken typ av skog och vegetation hittar ni era kantareller? Jag hittade ett par liter igår, och där var det blandat tall & lövträd. Ganska torr och bar mark. Men finns det någon typ av skog där kantareller trivs bättre eller sämre?

0

Det är så orättvist...

Bostix

19 aug 2007 kl. 09:09

Jag hittar alltid massor med kantareller,har bra ställen,men Svart Trumpet har jag aldrig hittat.Har krypt under alla hasselbuskar & bokar jag hittat,med svarta knän till följd,men icke.Kanske måste jag anordna en Trumpet-expidition ner till skåne/småland för att hitta.Bor skjälv i Borås,någon som har hittat där?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone