Som vanligt jagar jag kantareller,men får alltid annat med mig hem.Idag hittade jag annan svamp rätt så mycket med.Är det någon som vet ifall där svarttrumpet växer trivs kanske inte kantarell? Jag letar i bokskog men hittar aldrig mer än några stycken, max en liter per gång.
Svart trumpetsvamp föredrar näringsrika växtplatser, ställen där det växer blåsippor på våren skall man lägga på minnet och leta efter trumpetssvamp där framåt hösten. Detta lärde jag mig på en svampkurs på Fredriksdals friluftsmuseum för ett par år sedan. Men jag har ändå (hittills!) aldrig hittat några svarta trumpetsvampar själv =/
tack för fin bild. underbart kvackertkatt. Jag kommer gärna och hjälper dig plocka trumpettsvamp. Under alla mina år har jag hittat 2 ggr. i Idala och en gång ipå Fyn i dnmark i en mycket ynklig skog nära stugby. Då var det massor av svarta trumpetter.
Hur tillagar du ? Brukar du blanda med annan svamp??tacksam för tips.
malmötösen Dorota
Man kan göra det mesta med den svampen.Men det mest populära jag serverat är nog soppa på den.Den ger mycket mustig smak.Man kan steka den(fräck svart färg till garnityr),stuva den,ha den i wok blandningar,göra svampmjöl av den och krydda färser.Blanda den med mer smaklös svamp.
Bara brist på fantasi kan hindra dig från storverk!
Jag är också alltid på jakt efter kantareller. Brukade hitta ganska mycket förr, men det verkar som om jag har tappat stinget…
I vilken typ av skog och vegetation hittar ni era kantareller? Jag hittade ett par liter igår, och där var det blandat tall & lövträd. Ganska torr och bar mark. Men finns det någon typ av skog där kantareller trivs bättre eller sämre?
Jag hittar alltid massor med kantareller,har bra ställen,men Svart Trumpet har jag aldrig hittat.Har krypt under alla hasselbuskar & bokar jag hittat,med svarta knän till följd,men icke.Kanske måste jag anordna en Trumpet-expidition ner till skåne/småland för att hitta.Bor skjälv i Borås,någon som har hittat där?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.